Thursday, January 9, 2020

Long Sarah Meninggal Dunia

Assalamualaikum wbt ...

Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku kenal jiran ni sebab dia kerap mai rumah tokwan dulu-dulu nih. Kiranya aku kenal sejak dari aku kecik la. Nama dalam kad pengenalan Basariah tapi kami panggil Long Sarah ja.

Sejak aku mula buka kedai gunting rambut, dia selalu mai jenguk. Mai sembang. Kadang-kadang cuci rambut sekali. Ada la dalam 2, 3 minggu dah dia tak mai kedai aku. Petang semalam ayah bagitau dia masuk wad dah 4 hari. Ada masalah jantung sikit plus darah tak sampai ke otak. Lebih kurang macam tu la.

Sedih la jugak sebab ada orang-orang tua yang kita kenal dah lama. Rapat ngan tok dan tokwan kita. Sebelum ni boleh tumpang anggap macam tok nenek sendiri. Sekarang dah takda.

Sunday, January 5, 2020

Che Salmah Bintang Radio Tak Ori ??

Assalamualaikum wbt ...

Hai semua.

Entri pertama tahun 2020. Selamat tahun baru ye semua. Perubahan tahun sebenarnya tak banyak yang berubah pun. Umur je la makin bertambah secara kasarnya, tapi makin singkat secara halusnya. Jom la kita isi dengan benda berfaedah untuk bekalan di sana nanti.

Okay, terus pada tajuk entri ya. Korang mesti pernah dengar atau tengok kan drama kat RTM TV2 tajuk Che Salmah Bintang Radio. Kalau tak pernah, korang bokeh tengok kat rtm klik.

Aku ni banyak masa free, melayar sana sini kat internet aku jumpa satu filem dari Thailand, tajuk Suddenly Twenty.

Bila aku tengok jalan citer tu automatik aku teringat kat citer Che Salmah. Jalan cerita 90% sama. Kisah seorang perempuan tua yang tiba-tiba jadi muda kembali.

Aku rasa versi Melayu tu yang tiru versi Thai sebab filem Thai keluar tahun 2017 dan versi cerita berepisod Melayu keluar tahun 2019.




Versi Melayu Che Salmah jadi muda lepas makan jamu. Versi Thai, Parn jadi muda lepas dia ambik gambar kat satu kedai misteri.

Dalam kedua-dua versi watak utama ni adalah ibu tunggal dan ada seorang anak lelaki, menantu perempuan dan sepasang cucu.

Selepas jadi muda watak utama ni jadi penyanyi dalam band cucu lelaki dia. Versi Melayu band cucu dia ni ada 5 orang anggota. Versi Thai cuma 4 orang.  Yang tahu rahsia watak utama adalah kawan baik dia. Sama dalam kedua-dua versi.

Bila watak utama ni luka, kulit dia kat kawasan luka tu jadi berkedut. Kira jadi macam kulit asal sebab watak utama ni umur dah 70 tahun (versi Thai).

Cuma ending tu aku tak pasti sebab versi Melayu ni berepisod dan aku tengok pun kejap-kejap ja. Versi Thai, Parn derma darah untuk cucu lelaki dia yang kemalangan. Dan dia jadi tua semula. Hubungan dia yang tak berapa baik dengan menantunya sebelum ni pun dah ok. Kiranya happy ending.

Tu la je la nak bagitau pun.
Thanks singgah sini.

#chesalmahbintangradio #suddenlytwenty

Friday, December 20, 2019

Kesesatan Yang Nyata

Assalamualaikum wbt ...

Lebih kurang 11 hari lagi kita semua akan melangkah masuk ke tahun baru. Tahun 2020 Masihi. Aku taknak la tulis pasal azam baru sebab tak terpakai pun sebenarnya. Bagi aku la. Bagi yang sungguh-sungguh tu tahniah dan syabas aku ucapkan.

Pasai apa letak tajuk gempak sangat. Hahaha..last post aku kat blog kesayangan ni adalah pada November 2017. So almost 2 years aku tak menulis di sini. Sebabnya aku tersesat dengan perkembangan teknologi. Cewah alasannya.

Mostly sekarang aku banyak spend time kat Instagram. FB dah lebih setahun tak guna. Mula-mula sebab handphone antik tak boleh support perisian baru pastu memory handphone kecik tak boleh nak update. Pastu di tambah dengan aku lupa password dan e-mail.

Phone baru dengan telco baru bersama data tanpa had tambah melalaikan aku nak buka blog ni. Tapi hari ini dengan kekuatan Para-para Sakura aku berjaya update blog ni. Dan harapan yang di ulang-ulang moga rajin aku ni berterusan.

Maybe aku akan buat page FB untuk bisnes aku. Aku sekarang buka kedai gunting rambut muslimah. Nak glamor sikit panggil salon. Hehe.

Itu je la setakat hari ni. InsyaAllah aku akan adjust layout baru. Nak kena belek semula. Bagi segar sikit bak kata orang kan.

Salam sejahtera kepada semua.

Wednesday, November 1, 2017

DHUHA PENARIK REZEKI..?

Assalamualaikum wbt

Entry copy paste je ni

Mai nak ulas sikit, dulu saya ingat kalau buat solat dhuha ni boleh tarik rezeki semata-mata. Mengharapkan rezeki yang belum dapat. Pemahaman masa tu la hehe..

Sebenarnya solat dhuha kita buat sepatutnya bukan sebab nak mintak itu nak mintak ini nak tarik rezeki bagai. Tapi kita buat Dhuha sebab kita bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi.
Buat dhuha sebab rasa syukur kita pada Allah atas semua rezeki yang kita ada. Jangan buat dhuha sebab fikirkan rezeki yang belum dapat.
Kenapa makin banyak rakaat makin luar biasa kesannya? Sebab, makin banyak sujud makin Allah suka. Makin banyak syukur makin tinggi rasa syukur.
Yang jadi rezeki datang sebab amal dhuha tu, sebab "Jika kamu bersyukur" maka AKU tambah nikmatKU kepadamu. Allah SWT janji macam tu. Sebab tu, Dhuha tu dikatakan tarik rezeki.
.
.
Sesudah bersyukur, Allah tambah la nikmat. Okey? Paham dah konsep dhuha?

bit.ly/2sZ7PcLRezekiWajibDikongsi 
kredit: 
Cik Lia
Skuad Elit FTR.

Friday, June 2, 2017

Hampeh

Assalamualaikumwbt..

Azam kononnya nak kerap update blog tak jugak menjadi. hahahaha.

Apa pun CheeAh nak ucapkan selamat berpuasa ya umat Islam seluruh dunia.

Tu ja nak cakap.


Friday, March 18, 2016

Please, Parents

Assalamualaikum wbt

Bersua kembali kita semua.

Okay, kelmarin aku keluar pi pekan Jitra. Aku nak pi tingkat 2, tapi malas nak naik tangga. Selalu aku rajin sebenarnya. hehe.

Aku pun naik la guna lift. Masa tu ada satu keluarga ni nak naik tingkat 3, nak tengok wayang. Mesti nak tengok Boboiboy the Movie.

Nak taknak aku terpaksa dengar satu perbualan pendek antara si ayah dan si anak.

Anak: Nak tekan tingkat berapa ni?
Ayah: Tingkat 8. Ada dak nombor *?
Anak: Takda.
Ayah: Dah tu tekan ja apa yang ada, jangan dok tanya.

Aku: (dalam hati) bengong sungguh. Dah anak tu tanya elok-elok, jawap je la.

Aku bukan la nak nasihat tegur bagai, aku pun tak kawin lagi. Tapi kerap juga aku dengar perbualan yang hampir serupa.

Parents ...
Masa anak kecik ni la korang patut jawap apa yang dia tanya sebab dia masih ada keinginan nak berbicara dengan korang. Jangan sampai anak tu dah masuk alam remaja, semua benda dia lebih suka kongsi dengan kawan je. Bila korang soal, diaorang akan berbohong sebab tak nak cakap panjang lebar ngan korang.

Parents ...
Korang juga pernah lalui zaman kanak-kanak. Bahkan aku jamin zaman kanak-kanak korang lagi best dari zaman kanak-kanak sekarang. Masa kecik korang banyak luang masa ngan aktiviti outdoor. Korang berenang, berlari, berperang, masak-masak dan macam-macam lagi. Bila kenang balik mesti korang senyum. Kan. Mesti korang sayang dan rasa kenangan zaman tu sangat berharga.

Tapi kenapa bila korang dah ada anak sendiri sekarang ni, korang sekat diaorang dari menikmati zaman kanak-kanak diaorang. Satu zaman yang berharga bahkan penting untuk perkembangan diri diaorang. Main panas tak boleh, main hujan tak boleh, serba serbi tak boleh.

Aku paham kerisauan korang, takut anak sakit, takut keselamatan anak terancam. Tapi korang boleh teman dan pantau diaorang. Secara tak langsung korang dah luangkan masa dengan anak-anak. Kenapa mesti urusan kerja dijadikan alasan. Untuk apa korang bekerja teruk-teruk ? Untuk anak-anak kan. Tapi apa ertinya banyak duit tapi anak terabai dan sunyi. Mengadap TV dan gadget. Perkembangan sosial terbantut. Perkembangan minda tersekat. Perkembangan emosi tertekan.



Hak bermain adalah hak mereka

Sekadar menyuarakan pendapat. Nasihat untuk diri sendiri juga.


Foto: Google Image

Friday, February 26, 2016

Mucangking

Assalamualaikum wbt …

Jom aku nak perkenalkan korang dengan kucing aku yang aku kutip beberapa tahun lepas (tak ingat tahun sebenarnya). Tapi takda la terbaru sangat. Kucing ni aku kutip kat tepi longkang, depan bangunan MPSP ( Majlis Perbandaran Seberang Prai). Masa aku kutip tu dia kecik lagi. Ada la umur dalam sebulan dua.

Aku dalam perjalanan nak pegi beli barang dekat Aeon Seberang Prai City, jalan kaki je. Dari jauh dengar anak kucing bunyi, tapi aku perhati kiri kanan takda pun. Jalan lagi ke depan, bunyi makin kuat. Pastu aku nampak dia sekor-sekor kat tepi longkang tu. Takda pulak nampak mak ke adik beradik dia yang lain.

Oleh sebab aku nak pi beli barang, aku biar je dia kat situ dulu. Mungkin nanti mak dia datang ambik dia semula. Tapi dalam hati aku dah niat, kalau dalam perjalanan balik dari beli barang, dia masih kat situ, aku nak ambik dia bawa balik rumah.

Memang dah berjodoh dengan dia, dia masih lagi menangis kat situ. Tak payah buang masa lama-lama, aku ambik dia dan masukkan dalam beg. Dia menangis tak henti-henti. Orang perhati je aku, yelah dengar bunyi anak kucing tapi tak nampak pun kucing tu. Balik rumah aku terus masukkan dia dalam bilik.

Kurus kering je. Aku bagi dia air ngan wetfood. Aku beli siap-siap tadi. Pastu aku belikan jugak tuala kecik untuk dia. Lahapnya dia makan, kesian dia. Warna bulu dia cantik, kaler silver, ada belang-belang. Jantina adalah betina. Lepas je dia makan dia terus datang himpit kat aku. Mula-mula aku tolak jugak dia ke tepi. Yelah kucing baru kutip tepi jalan, tak tahu ada penyakit ke, ada kurap ke. Aku tolak, dia datang himpit. Aku tolak, dia himpit. Pastu aku relakan jiwa je la.


Baik budaknya. Bila dia nak tido, dia akan himpit kat telinga aku. Bahagia dia bergulung kat situ. Nak menarik lagi, masa tu aku baru beli tipon berkamera. Jadi ada la gambar dia masa baru dikutip tu.


Ni la rupa dia masa tu.

Keesokkan harinya aku bawa dia balik kampung. Ayah datang ambik dengan kereta jadi lagi senang la nak bawa dia balik sekali. Sepanjang lebih kurang 2 jam perjalanan dia baik je. Tido bawah kerusi kereta. Dekat nak sampai rumah baru dia keluar dan bunyi. Sambil tinjau keadaan kat luar tingkap. Mesti dia hairan, kat mana la agaknya sekarang ni.


Masa sebulan, dua sampai kat kampong, dia memang rapat ngan aku. Tido pun sekali. Tapi tak boleh nak tunjuk gambar sebab “mesra” sangat. Hahaha. Pastu dia suka duduk atas bahu aku.


Ni segak sikit.

Bila dah makin lama kat rumah, dia mula sakit perut. Asyik cirit je. Tak boleh makan lebih nanti meleleh je “cairan” kat punggung dia. Jadi aku catu makanan dia, bagi makan sikit je. Pastu dia kena kurung. Bawa pegi klinik, doktor cakap ada kuman dalam perut. Dia kucing terbiar, tak tahu apa yang dia makan. Lama juga aku bagi ubat cirit kat dia. Makanan memang kena catu, kalo terlebih je mesti  jap lagi nampak meleleh.

Budak ni pandai, ajar sekali dua ja dah paham. Bila asingkan makanan dia, dia tak pergi sibuk kat pinggan yang lain. Lama-lama dia dah okay. Sekarang ni pun dia akan makan sampai dia kenyang je, pastu dia berhenti sendiri. 

Kat rumah dia pandai bawa diri, walau ada yang marah kat dia. Syukur kucing aku yang nama Nyet sudi jaga dia. Yang lain tak berani kacau sebab Nyet ni gangster. Even sampai sekarang pun Mucangking kamceng ngan Nyet. 

Satu hari tu dekat nak senja dah, aku tengah bakar daun kering. Aku dengar ada moto langgar sesuatu kat depan rumah aku. Pastu aku nampak ada benda melambung. Aku tak tau apa benda tu, so buat tak kisah la. Pastu aku tengok Mucangking lari laju balik rumah. Ah..sudah. Dia kena langgar rupanya. 


Ni la rupa lepas kena langgar. Bercalar hidung. Bibir dia ada koyak sikit. Sampai sekarang bibir tu terbelah. Tapi sikit ja. Sejak dari hari tu dia dah tak berani nak pegi dekat ngan jalan depan rumah aku tu. Trauma agaknya. Dengar bunyi moto yang kuat pun dia lari. 

Aku dah mandulkan dia. Dia hidup aman bahagia. Membesar bagai juara. Tapi besar kat perut ja. Hahaha..memang genetik dia badan kecik. 


Dia punya pandai tu kadang-kadang annoying jugak. Aku ada belikan kibble RC untuk semua kat rumah ni. Pastu dia ni suka sangat kibble tu. Tiap pagi dia akan kejutkan aku pastu minta kibble. Mula-mula aku letak dalam balang kuih raya tu. Bila dia nak makan dia akan tolak balang tu sampai jatuh ke lantai. Bila jatuh automatik tudung balang tu terbuka. Pastu aku simpan kibble dalam almari dapur. Dia punya tak puas hati orang sembunyikan kibble dia, dia tolak semua benda yang ada atas almari tu. Semua gula, kopi, biskut jatuh ke lantai. Last sekali gantung kat paku, dia tak sampai nak ambik. 

Tiap malam dia akan tidur ngan aku. Kadang-kadang dia parking kat tengah katil. Terpaksa aku himpit tido kat tepi ja. 


Gaya favourite dia. Golek-golek suka hati dia. 


Best sangat tido


Takda motif tido kat situ


Macam anak tikus je rupa

Tu la serba sikit pasal Mucangking. Hehe


Sekian terima kasih.


Foto: Mine



Thursday, February 25, 2016

Zootopia

Assalamualaikum wbt ...

Hai semua, apa khabar ?


Okay, sebelum aku mula mengarang (cewahh), aku nak ingatkan entry sesuai untuk animation freak macam aku, dan juga ibu bapa yang ada anak 12 tahun ke bawah.

Animation pertama yang membuka tirai 2016 ialah Zootopia. (kalau tak silap aku la..hehe). So, macam biasa, aku suka cerita balik serba sikit jalan cerita dia. Jadi kalau tak mau aku spoil the excitement, sila berhenti baca di sini.

Zootopia ni sebenar sebuah bandar besar. Kat bandar semua haiwan hidup aman harmoni. Tak kira la species pemangsa atau mangsa. Bandar ni canggih, lawa sangat dia punya suasana pembangunan dia.



Watak utama cerita ni adalah seekor arnab yang bercita-cita tinggi. Dia nak jadi seekor polis. Polis pertama dari bangsa arnab. Keadaan dia macam seorang anak muda dari luar bandar nak berhijrah ke bandar besar dan mengejar impian dia. Zootopia ni macam Kuala Lumpur la. Zootopia ni ada 3 daerah kecil. 




Arnab ni nama Judy Hopps. Yang sebelah dia tu musang nama Nick Wilde. Masa Judy pi lapor diri kat ZPD (Zootopia Police Department) dia cuma diberi tugas untuk jaga parking. Saiz badan dia kecik so haiwan lain macam pandang rendah la kat dia. 

Masa tu ZPD tengah kendalikan kes misteri kehilangan 14 ekor haiwan pemangsa. Dia nak bantu siasatan tapi Chief Bogo tak bagi. 


Ni la Chief Bogo. Serius sangat-sangat. Masa tengah bertugas jaga parking, Judy tak sengaja pi tangkap seekor pencuri, Weaselton. Masa kejar-kejar tu jugak dia dah selamatkan seekor tikus. Chief Bogo mengamuk suruh Judy letak jawatan. Pastu ada seekor memerang merayu suruh cari suami dia Emmit Otterton. Judy sukarela nak tolong siasat. 

Masa dok siasat kehilangan Emmit ni la Judy pujuk Nick supaya tolong dia. Nick ni musang yang licik, dia selalu tipu haiwan lain. Dia mulanya terpaksa je tolong Judy ni sebab Judy dah rakam pengakuan dia menipu. 

Siasat punya siasat diaekor masuk kawasan seekor gangster yang digeruni, Mr. Big. Dia punya bodyguards semuanya polar bear. Oh..dia tinggal kat daerah tundra. Gerun gila masa diaekor kena cekup ngan bodyguards Mr. Big. Korang nak tengok rupa Mr. Big yang digeruni tu ??


Ni la Mr.Big, yang duduk atas kerusi tu. Judy dengan Nick nyaris-nyaris kena rejam dalam kolam ais. Tapi anak Mr.Big sempat halang sebab Judy pernah selamatkan dia. Mr.Big pun setuju tolong diaekor. Siasatan ni membawa diaekor jumpa dengan seekor harimau kumbang yang tiba-tiba mengamuk.

Siasat lagi diaekor jumpa satu makmal yang terpencil. Tempat 14 ekor haiwan pemangsa yang hilang tu dikurung. Semua diaekor tu macam kena rasuk. Tiba-tiba muncul Mayor Lionheart. Mayor tu kena tangkap sebab dituduh mendalangi penculikkan. 

Masa sidang akhbar kat ZPD, Judy dah bagi satu kenyataan yang mencetus huru hara kat Zootopia. Nick kecik hati ngan dia. Dia pun kecewa, letak jawatan balik kampung. Masa tengah jaga gerai carrot mak ayah dia, dia dah dapat satu jawapan sebab apa semua haiwan tu kena rasuk.

Dia pi pujuk Nick semula untuk tolong dia. Sambung siasatan diaekor jumpa dalang sebenar. Pembantu Mayor, Bellwether. Ada la aksi-aksi suspen masa nak tumpaskan Bellwether. Pastu habis. 

Tema cerita ni sebenarnya nak galakkan kita supaya percaya dan kejar impian kita. Tak kira apa pun pandangan haiwan di sekeliling. Go catch your dreams. 

Okay, masa Judy lapor diri kat ZPD, ada seekor harimau bintang jaga kaunter pertanyaan. Chubby sangat, keje makan je dia, Officer Clawhauser. Bawah ni antara watak-watak penting dalam Zootopia. Baru aku perasan, cerita ni tak ada haiwan reptilia. 



Okay, lepas baca ni korang jangan tak pergi tengok pulak. Walaupun korang dah tahu jalan cerita dia tapi korang tak tengok lagi visual dia. Bawa la anak-anak masa cuti hujung minggu. Yang aku suka adalah lagu dia..perghhh terbaik. Lagu " Try Trying" nyanyian Shakira. Shakira mainkan watak seekor gazelle. Dia macam ikon kepada Zootopia, seekor penyanyi yang diminati ramai. Korang kena tengok sampai habis untuk dengar lagu ni. 


Haa..tengok penari latar dia. Handsome giler. 

Sekian terima kasih sebab sudi baca.

p/s: kat panggung tadi ada 3 orang je tengok. Aku, sorang lelaki dalam 30an, pastu seorang pakcik dalam 50an. 


Photo: Google Image

Thursday, December 24, 2015

Bukan Aku Sorang Rupanya ...

Assalamualaikum wbt ...


Hai semua. 2, 3 malam ni aku dapat semangat nak mengadap kembali blog aku ni. Lepas update aku blogwalking la sekejap. Lama tak melawat blog teman-teman.

Lepas jalan-jalan sikit, aku tengok ..hahahahah


Bukan aku sorang je yang dah lama tak update blog. Ada beberapa teman yang dulunya sangat aktif kini ntah ke mana. Last updated post pun ada yang 6 bulan lepas, setahun lepas, 2 tahun lepas pun ada.


Pada firasat aku ni la penangan telefon pintar. Pada pandangan aku je la. Kalau tak betul jangan la nak marah pulak. Hehe



Mungkin juga diaorang ada komitmen yang semakin bertambah sekarang ni. Mungkin ada yang tak sihat. Mana la kita tahu kan.



Aku ucapkan tahniah pada teman-teman yang masih aktif dan maintain update blog. Korang memang blogger berdedikasi.




Nak hilangkan masalah daki degil kat badan? Klik SINI

Wednesday, December 23, 2015

Dropship

Assalamualaikum wbt...


Apa habaq sekalian umat Muhammad S.A.W. ?

Sihat sejahtera lah hendaknya.

Okay, mood nak update blog mai dah. Mai pun tengah-tengah malam. Tak kisah lah janji line clear.

Sesuai dengan tajuk entri, aku nak habaq kat hangpa-hangpa yang baca blog aku ni, bahawasanya aku sekarang ni join bisnes dropship untuk produk Dian Legacy Sdn Bhd.

Hangpa tau tak company apa tu ? Mesti ada hangpa penah dengaq pasal budak perempuan yang jadi jutawan masa umuq dia 22 tahun. Dia wat kluaq produk mask dia sendiri. Tabik habih kat dia. Jadi bila kita bercita-cita nak jadi jutawan jugak, kita kena la ikut cara-cara jutawan.

Dian ni atau nama penuh dia Nurul Diana uruskan bisnes dia dari rumah je. Memang dia fokus pada penjualan online. Kita tak tau rezeki kita di mana, tak tahu cara datangnya macam mana..yang penting usaha. So, aku pun usaha dengan langkah pertama yang kecil ni..aku apply jadi agen dropship. Join dropship tak payah kluaq modal.


Okay, apa produk dia yang fames hah?

1) Floral Mask.
     - mask ni guna untuk bantu kluaqkan whitehead ngan blackhead kat muka kita. Tak payah susah-susah nak picit, satgi berparut muka.



Bukan sebarang testimoni. Abg Ben yang fames tu pun dah cuba floral mask ni. Korang bila lagi ??


nampak macam geli kan. Tu la whitehead yang kluaq lepas guna floral mask ni. 



2) Nano Lightener Cream
    - okay, krim nano ni sebenarnya krim pencerah. Tapi bukan krim pencerah yang dok sapu kat muka tu. Ni krim pencerah utuk seleruh badan kecuali muka. Sesuai untuk sapu kat kawasan-kawasan terpencil yang tak brapa bercahaya tu. 



Mesti korang penah tengok iklan ni kan kat facebook. Banyak testimoni pengguna yang dah berjaya. Kita perlu guna atau tak produk ni tak payah gitau kat orang. Ni rahsia peribadi, kalau nak guna, contact saya okay. 


Ni pun salah satu cara berhias untuk suami. 

Produk ni keluaran Malaysia. Diusahakan oleh anak melayu. Dijamin halal dan diluluskan KKM.



Kalau korang perasan ada testimoni yang tunjuk ketiak pengguna kan. Tu ketiak pengguna lelaki ye, sebab Dian ni taknak sebarkan gambar ketiak perempuan, aurat. Nanti pakat promot dapat saham dosa sorang sikit. So dia cuma guna testimoni ketiak pengguna lelaki. Untuk perempuan dia banyak guna testimoni bertulis. 

Kalau korang lelaki boleh la guna produk ni pastu submit testimoni. Jadi model ketiak pun kira okay apa. Yang penting tak menipu. 


3) Dian Vitamin C & E
   - vitamin dia pun ada kesan mencerahkan kulit selain memudarkan parut jerawat. Tapi ni packaging lama, yang baru botol kaler purple. Oh ya..purple adalah warna rasmi syarikat ni. 


Tu la serba sikit produk keluaran Dian Legacy Sdn Bhd. So kalau korang nak order boleh whatsapp aku 014-5159569. 


Doakan langkah yang aku ambik ni diberkati dan diredhai. 





Thursday, December 10, 2015

Takziah

Assalamualaikum wbt...


Bulan 12 ni kita terima beberapa berita kematian. Antaranya kemangkatan Tengku Laksamana Johor, Tunku Abd Jalil, kemangkatan Raja Muda Kedah, Tunku Abd Malek,  Pelawak Pak Yus, dan Seniwati Mariani.

Tu yang dikenali ramai. Yang meninggal di kawasan sekitar kita juga ada. Dah sampai janji mereka dengan Maha Pencipta melalui bermacam-macam asbab. Ada yang sakit, ada yang tua, ada yang kemalangan dan sebagainya.

Takziah diucapkan pada ahli keluarga Allahyarham dan Allahyarhamah.


Syarat mati adalah hidup. Dan setiap yang hidup akan mati.

Saturday, November 7, 2015

James Bond Spectre

Assalamualaikum wbt ...


Di pagi yang hening ni aku nak update blog sikit. Line laju kan. Sambil-sambil download citer baik aku update serba sikit kan.

Okay, kemarin, Jumaat 6/11/15. Aku pi tengok wayang citer James Bond yang terbaru.


So aku nak citer sinopsis dia la kisahnya. Jadi kalau sapa-sapa yang tahu citer ni macam mana boleh teruskan membaca. Tapi yang taknak hilang rasa excited nak tengok sendiri citer ni, sila berhenti di sini ye. Jangan nak marah-marah aku pulak.


Citer Bond kali ni pasal satu organisasi yang nak memonopoli kuasa keselamatan dunia, nama organisasi ni Spectre. Masa mula-mula citer si Bond ni dah letupkan satu bangunan dan rampas sebuah helikopter. Biasa la citer omputih kalo tak melingkup memang taksah. Walaupun benda tu hanya teknik CGI.



Sebenarnya Bond ni tengah laksanakan misi sulit. Dia dapat wasiat dari mendiang bos dia, si M. M suruh dia track seseorang. Hasil siasatan tu bawa dia ke Mexico. Lepas dia buat kecoh kat Mexico, dia digantung kerja.


Masa ni dia punya department M15 tu tengah ada krisis. Ada seorang lelaki yang nak bubarkan department tu sebab dia kata ejen 00 ni ketinggalan zaman. So dia prefer teknologi canggih.


Bond ni tak kisah pun dia kena gantung. Dia masih nak teruskan misi dia. Bos dia yang baru, nama M jugak suruh si Q, diaorang punya security engineer, untuk suntik microcip kat tangan Bond. Tujuannya supaya diaorang boleh tahu kedudukan Bond setiap masa. Nak elakkan Bond ni buat hal.


Bond mintak tolong Q ngan Moneypenny untuk cover dia. Moneypenny ni setiausaha si M. Lepas tu Bond pi ke Rome untuk hadir majlis pengebumian lelaki yang dia bunuh kat Mexico awal-awal tadi. Lelaki tu ahli kongsi gelap. Kat sana dia jumpa la balu lelaki tu. Monica Belluci yang pegang watak balu ni. Lepas one night stand untuk korek rahsia pasal kongsi gelap, Bond pun masuk dalam satu mensyuarat. Mesyuarat ni bincang pasal diaorang punya agenda untuk buat huru hara di seluruh dunia pastu macam mana diaorang ambik kesempatan dalam masalah yang ada. Ada sebut sikit pasal human trafficking dan ubat tiruan.

Bond kantoi masa ni sebab bos organisasi ni tahu dia ada dalam meeting tu. Apa lagi kena ligan la. Babak ligan-ligan ni best jugak la. Bond naik keta apa ntah yang dia curi dari bengkel Q. Agen jahat tu pulak naik Ferrari kot. Ligan punya ligan, Bond tu selamba je humban keta canggih tu dalam sungai.


Sikit demi sikit dia jejak organisasi tu. Sampai dia buat janji ngan musuh sendiri. Musuh dia tu ahli organisasi yang berpaling tadah. Jadi organisasi ni nak bunuh dia. Dia memang tunggu masa ja nak mati masa Bond pi jumpa dia. Dia setuju nak tolong dengan syarat Bond kena jaga anak perempuan dia.


Bond pun track anak perempuan dia, Madelaine. Sebab Bond pi jumpa Madelaine ni la perempuan tu kena culik ngan organisasi tadi. Satu hal kena selamatkan pulak. Adegan nak selamatkan tu lingkup la satu kapal terbang ringan, satu bangsal dan 2 jip. Madelaine tak suka kat Bond, tapi dia sanggup tolong jugak. Madelaine bawa Bond pi satu hotel kat Tussier. Ada satu bilik istimewa yang mak ayah dia slalu pi sambut ulangtahun depa.

Bilik tu sepatutnya ada rahsia pasal organisasi tadi. Tapi Bond tak jumpa apa-apa. Dengan bantuan seekor tikus kecik, Bond jumpa la bilik rahsia, dia pecahkan dinding bilik hotel tu. Dari bilik tu depa pi ke kawasan gurun kat mana ntah.


Masa dalam perjalanan nak ke gurun tu depa naik kereta api. Pastu ada la orang jahat wakil organisasi tu. Badan dia giler besaq. Sekali tengok macam Batista yang main gusti WWE tu. Lingkup la gerabak kereta api tu. Sampai kat satu perhentian kat tengah-tengah gurun tu, ada orang jemput depa.


Kat gurun tu ada markas si ketua organisasi tu. Sebenarnya dia dah intip depa ni setiap masa. Pastu dia yang biayai projek gabungan kuasa keselamatan tu. Kalau projek tu berjaya, depa boleh monitor dan kawal keselamatan negara-negara lain. Tujuan utama nak wujudkan New World Order (macam penah dengar kan).


Berlawan la pulak kat situ. Last sekali markas tu meletup. Tapi bos dia tak mati lagi. Bond ngan Madelaine balik ke London nak bagitau rahsia pasal projek tu. Masa ni department M15 dah dibubarkan. Bos dia, M tu tak puas hati kat seorang lelaki ni. Dia sebenarnya orang suruhan bos jahat.


Masa Bond nak pi halang projek tu, Madelaine ni tak nak ikut. Pastu dia kena kidnap sekali lagi. Terpaksa la Bond selamatkan dia lagi. Bos jahat tu sebenarnya abang angkat si Bond. Dia letak Madelaine dalam satu bangunan lama. Pastu suruh Bond cari dalam masa 3 minit. Kalau tak bangunan tu meletup. Sebab yakin Bond takleh selamatkan perempuan tu, Bos jahat ni naik heli pastu tunggu bangunan tu meletup. Lingkup satu bangunan lagi


Bond sempat ja selamatkan perempuan tu, dah memang dia hero citer ni kan. Pastu dia kejar heli bos jahat tu. Dia ngan Madelaine naik bot laju. Tembak-tembak kena la badan heli pastu terhempas. Dia bersemuka ngan abang angkat dia. Tapi dia tak bunuh, jadi baik la sat. Bos tu kena tangkap. Projek keselamatan tu pun sempat dihalang.


Secara peribadi, jalan cerita dia biasa saja. Pastu elemen suspen tu tak begitu meyakinkan. Apa yang ketara aku tengok citer ni sebenarnya ada nak gitau pasal illuminati. Macam mana diaorang menguasai dan mengatur dunia ikut suka hati depa. Matlamat diaorang nak kuasai keselamatan dunia. Ada satu adegan depa buat kecoh kat Cape Town sebab Afrika Selatan tak setuju ngan rancangan keselamatan depa.


Kononnya projek keselamatan tapi sebenarnya depa nak kuasai pemerintahan negara lain. Ye lah nak buat keselamatan tu nak lari dari sapa sebab depa yang sebenarnya ancam keselamatan dunia. Walaupun citer ni Bond berjaya halang projek tu tapi realitinya Bond pun orang depa jugak secara tak langsung.


Perasan tak bila Malaysia sokong Palestin dan secara tak langsung tak setuju ngan idea diaorang, apa jadi kat Malaysia. Sikit demi sikit bab keselamatan kita dicuit. Sebab bila kita ada masalah keselamatan depa akan hantar orang depa atas alasan nak membantu. Mungkin ini hanya teori tak konkrit aku tapi ada asasnya kalau korang fikir betul-betul.


Sekian, terima kasih



Foto: Google Image

Friday, November 6, 2015

Hari minggu

Assalamualaikum wbt...

Hai semua..korang buat apa hari minggu ni ? Hari ni hari Jumaat..Kedah, Terengganu, Kelantan ngan Johor je yang cuti.

Aktiviti hujung minggu aku macam biasa je...kemas rumah, pastu keluar gi beli barang. Settle kan urusan kat bank. Gitu la hampir setiap minggu. Tak menarik langsung kan ??


Tapi takpa, selagi aku hidup tak kacau orang lain..so apa kisah kan. Takda motif sebenarnya ni, cuma saja nak update blog ni.


Hehe...


Okay lah..selamat berhujung minggu ye semua. Take care.

Monday, November 2, 2015

Assalamualaikum Dunia

Assalamualaikum wbt...


Ya Allah lama sangat dah aku abaikan blog ni. Semenjak aku terminated broadband..bila pun aku tak ingat.


Pastu dengan adanya telefon-telefon pintar ni semua guna benda alah tu ja. Update IG, FB, Twitter semua kat situ.


Tapi kepuasan menaip kat laptop sangat lain. Rasa luas biji mata.

InsyaAllah lepas ni aku rajin update sebab aku guna Magic Sim dari Celcom. Sim tu aku gantikan kad sim broadband yg lama.

Nanti aku update lagi ye sebab Magic Sim ni ada free data dari 1 pagi sampai 7 pagi. Yang iklan burung hantu kat TV tu.



Aku pun jadi burung hantu kot lepas ni. Jangan tanya mata lebam pasai apa.

Hahaha.



Photo: Google Image.

Friday, January 23, 2015

Ronda Perlis (Bhgn 2)

Assalamualaikum wbt ...

Bertemu kembali ye hari ni cik-cik, abang-abang, kakak, dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya.

Semalam aku ada tulis pasal aku pi melawat Taman Ular dan Reptilia Negeri Perlis, siap dengan gambar semua. Maklum la dah ada telefon berkamera. Biarlah aku di zaman ku sendiri.

Okay, hari ni nak sambung pasal tempat lain yang aku melawat. Masih lagi kat negeri Perlis. Tempat seterusnya (bajet macam banyak je) adalah Muzium Kota Kayang. Aku selalu nampak signboard muzium ni tapi tak pernah menjejaki tempatnya kat mana. Jadi dah alang-alang aku jadi pemandu pelancong, aku pun ajak la kak dan abang ipar aku pi sana.

Dari Taman Ular ke Muzium Kota Kayang aku menggunakan khidmat Google Maps. Sangat tepat arahannya. Melawat jiran pun guna google...hahahha. Muzium ni dalam lingkungan kawasan Kuala Perlis. Maaf la aku tak ambik gambar muzium tu dari luar ye. Korang boleh google je..hehe.

Tapi takpa, aku rajin tolong 'google'kan untuk korang.


Ni la gambar dari luar. Kredit gambar ni adalah milik saudara Mohamad Hasan. Seperti yang korang nampak kawasan muzium ni dikelilingi oleh bukit. Sebab sejarahnya muzium ni didirikan di atas tapak istana kerajaan lama. Bukit-bukit tu bertindak sebagai kubu. Kawasan dalam pagar muzium luas dan bergabung dengan alam semulajadi. 

Tetapi, tempat ni agak sunyi. Jadi kalau nak datang melawat tu biarlah berteman. Takda bayaran masuk yang dikenakan. Ada beberapa buah bangunan yang mempamerkan barang-barang mengikut kategori yang disediakan. Dah macam ayat nak masuk pertandingan je. 


Bila korang dah masuk dan letak kendaraan korang boleh tengok papan penunjuk arah ni. Korang boleh pilih la nak pegi arah mana dulu. Jangan risau sebab tempak letak kenderaan yang disediakan agak luas. Masa melawat hari tu kami mulakan dengan masuk bangunan pertama. Yang korang boleh nampak kat belakang papan tanda tu. Bangunan ni mempamerkan serba sedikit pasal sejarah negeri Perlis Indera Kayangan. Lepas tu ada barangan senjata tradisional dan juga artifak arkeologi. 




Tu aku dah tolong ambikkan gambar waktu melawat muzium ni. Boleh lah korang rancang bila nak datang melawat nanti. Kat sebelah pintu masuk tu ada disediakan buku pelawat. Boleh lah kalau nak tulis nama buat kenangan. Lepas tu korang kalau nak lepak lama-lama dalam tu pun boleh sebab ada penghawa dingin. Sebelum masuk korang kena buka kasut tau. Kawasan sekitar, sama ada luar atau dalam bangunan pameran adalah bersih dan terjaga. 


Ni la antara artifak arkeologi yang dipamerkan. Tapi ni bukan natu nisan yang sebenar, hanya replika sahaja. 


Keris panjang.


Antara senjata yang dipamerkan. Banyak sebenarnya tapi aku bagi contoh 2 je. Nak tengok yang lain korang kena la menjejakkan kaki sendiri ke muzium ni. Hehe. Keluar dari bangunan pertama ni kami belok sebelah kanan. Korang akan nampak satu pintu pagar menuju ke celah bukit. Laluan ni sebenarnya menuju ke Makam Al-marhum  Kayang. Baginda seorang adalah seorang raja yang pernah memerintah negeri Perlis suatu ketika dahulu. Nama muzium ni sempena nama Baginda la. Pastu kalau korang perasan dalam nama negeri Perlis pun ada perkataan 'Kayang' : Perlis Indera Kayangan. Nama sebenar Baginda lain sebenarnya, 'Kayang" ni lebih kepada gelaran. Susur galur keturunan Diraja Perlis ni ada bersilang dengan keluarga Diraja Kedah. 


Ni la makam yang aku maksudkan. Kiri dan kanan korang adalah bukit berbatu. Boleh tahan la besar setiap ketul tu. Pastu kawasan ni didiami oleh kera. Diaekor ada je terlompat-lompat atas pokok, dan berehat di atas batu-batu. Diaekor tak kacau orang. Jangan pulak korang baling batu kat diaekor. Korang masuk kawasan diaekor, jadi tolong hormat sikit ye. 


Lepas tengok makam tu korang akan turun ikut tangga ni dan pusing mengelilingi kawasan belakang muzium. Penuh kehijauan dan kesunyian alam semulajadi. 


Ikut je laluan yang disediakan. Ada satu telaga kecik berlatar belakangkan bukit berbatu. Cangkat je telaga ni. Tau tak cangkat tu apa? Dalam bahasa baku cangkat tu bermaksud cetek. Ikan takda, berudu je banyak. 


Pusing telaga tu korang akan jumpa kolam ni. Luas la jugak. Ikan tak banyak, ada la 2, 3 ekor. Air pancut pun diaorang tak pasang. Mungkin bila ada majlis dan orang ramai kot baru pasang. Makam yang korang lalu tadi ada kat celah bukit tu la. Bangunan kecik tu tandas sebenarnya, tangga yang aku tunjuk tadi tu ada kat sebelah kiri tandas tu. Aku harap korang paham apa yang aku cuba sampaikan. 


Bila korang toleh ke kiri korang akan nampak bangunan ni. Ni bangunan yang mula-mula aku masuk tadi. Pandangan dari belakang. Ikut lagi laluan yang ada tu korang akan sampai ke bangunan seterusnya. 

Baik korang buka kasut sekarang, sebelum bersepai kena tembak. Hehe. 



Nak masuk galeri DiRaja, korang akan disambut oleh meriam-meriam tadi. Seperti namanya la, bangunan ni menghidangkan barang-barang milik kerabat DiRaja. 


Mangkuk tingkat yang diperbuat daripada perak. (kalo tak silap la)


Pistol


Projektor lama. Kebetulan flash kamera kat situ, nampak macam sedang berfungsi. 


Gong besar. Kat belakang tu korang nampak kan potret keluarga DiRaja.


Ada satu ruangan khas untuk set bilik beradu DiRaja. 


Ada set kerusi, almari pakaian dan juga katil ni. Korang tak boleh sentuh apatah lagi nak posing kat katil tu. Ada pagar kaca yang menghadang kat situ. Dalam gambar tu korang boleh nampak sikit bucu pengadang kaca. 


Ni pulak kipas yang diperbuat daripada tembaga. Berkenan pulak aku tengok. 


Bersebelahan dengan galeri Diraja adalah galeri kebudayaan. Macam namanya jugak, galeri ni memaparkan serba sedikit kebudayaan tradisional masyarakat dahulu. 


Antara alatan yang digunakan untuk menangkap ikan.


Benda ni sebenarnya pengasah gergaji. Sekali tengok macam batu nisan pun ada. Entahlah macam mana ia berfungsi. 


Ni pulak beberapa contoh sangkar burung. Ada yang biasa-biasa, ada yang berukir cantik.

Kat bahagian luar tu korang akan nampak ada beberapa buah kereta dan bot. Tak tahu la milik sapa. Habis melawat muzium, kitaorang pun balik ikut Kuala Perlis. Dah dekat dengan kawasan tu, rasa macam jauh pulak nak pusing ke arah pusat bandar. 

Dah alang-alang lalu Kuala Perlis, kami singgah la kat kedai makan yang ada di sepanjang jalan tu. Kalau korang ambik lebuhraya yang menuju Kuala Perlis, sampai kat simpang 3 yang terakhir tu korang ambik kiri. Kalau ambik kanan korang akan menuju ke jeti. Simpang kiri korang akan jumpa deretan kedai makan. 

Banyak pokok ceri kat kawasan ni. Pokok-pokok ceri ni ditanam untuk menggantikan bumbung. Jadi bila korang tengah makan takda la kena cahaya matahari terus ke kulit kepala. Tapi kalau hujan tu kuyup jugaklah kiranya. Nak makan kat kawasan berbumbung pun takda masalah. Kedai-kedai ni semua buka pada sebelah petang sahaja. Semua kedai-kedai ni mengadap laut. 


Setiap kedai ada ciri-ciri tarikan yang tersendiri. Macam kedai ni dia gantung plastik air berwarna. Air warna-warni dimasukkan dalam plastik putih dan juga plastik aiskrim Malaysia yang panjang tu kemudian gantung la. Meriah la jugak aku tengok.


Macam aku cakap tadi, kedai-kedai ni mengadap laut. Antara laut dan kedai cuma dipisahkan oleh sebatang jalan raya dan deretan batu penampan hakisan. Yang nampak pulau sikit tu adalah sebahagian dari Pulau Langkawi. 


Ni pulak sebuah lagi kedai. Dia buat burung menggunakan upih pinang kat bahagian ekor tu. Sabut kelapa untuk badan dan kepala. Batang daun kelapa untuk tempat burung bertenggek dan pelampung untuk leher burung. Ada satu pemberat disambung kat kepala burung tu nak bagi kepala dia tak jatuh. Burung ni akan bergerak ikut tiupan angin. Dok tepi laut kan, mesti la angin ada, tambahan pulak waktu petang. Kreatif la tuan kedai ni. Sebagai tarikan dan juga identiti perusahaan masing-masing.

Selalu orang datang sebab nak makan laksa Kuala Perlis. Dari segi rasa aku taknak komen apa-apa, sebab setiap orang deria rasanya berbeza. Aku pulak jenis tak berapa nak cerewet bab makan ni. Aku cuma galakkan korang singgah di salah satu kedai yang ada, pekena ABC, cendol atau laksa sambil dengar deru ombak dan rasa tiupan angin. Kalau datang waktu air surut boleh la tengok nelayan cari siput. Ada yang memancing dan tak kurang yang ber'dating' . 

Sekian saja la aku kongsikan aktiviti aku meronda negeri Perlis. Nanti aku kongsi pasal tempat lain pulak ye. 

Terima kasih kerana sudi baca. 


Foto: Hakmilik yang tertera. 

Long Sarah Meninggal Dunia

Assalamualaikum wbt ... Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku ke...