Assalamualaikum wbt ...
Baiklah, entry kali ni aku nak kongsi pengalaman sikit. Minggu lepas aku dipanggil untuk menjalani ujian fizikal dan temuduga (PAC). Ujian ni berlangsung di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam. Ni kira stage kedua la.
Sebelum aku dah ambik ujian bertulis. Jom imbas sikit. Ujian bertulis ada 4 bahagian. Bahagian A: Pengetahuan Am. Soalan objektif berkisar dengan keadaan semasa dan ada kaitan dengan jawatan yang dipilih. Bahagian B: Penyelesaian Masalah. Ni soalan matematik. Bagi yang tak cekap macam aku, aku ikut logik je. Objektif so pandai-pandai la. Bahagian C: Esei B.Malaysia. Bahagian D: Esei B.Inggeris. Soalan akan minta pendapat, cadangan dan komen korang.
Alhamdulillah aku lulus. Oh yaaa..aku mohon jawatan pegawai belia dan sukan. Lepas tu dipanggil untuk ujian fizikal pulak. Sesi pagi hari pertama kena pakai baju sukan. Lepas pendaftaran, urusetia akan ambik berat dan ukur ketinggian. Lepas tu diaorang akan uji kekuatan genggaman. Ada satu alat bermeter yang korang perlu genggam.
Kemudian kena jawap soalan psikologi 250 soalan, objektif. Selesai itu, sambung ujian fizikal. Ujian kelenturan badan, korang kena duduk, luruskan kaki. Tunduk perlahan-lahan sambil tangan tolak meter kat depan. Yang bagusnya pegawai bertugas tak nyatakan berapa tahap yang sepatutnya. Semua bergantung pada kemampuan masing-masing. Takda tekanan kiranya.
Selesai yang tadi, korang kena buat curl up pulak. Lebih kurang separuh sit up la. Tangan kena lurus kat tepi. Diaorang letak 2 tape. Dari keadaan baring biasa korang kena cecah tape kedua. Ni pun ikut kemampuan. Ada yang angkat kepala cikit, ada yang angkat tinggi.
Ujian fizikal terakhir adalah untuk uji kardio. Ni ada pilihan. Sama ada nak lari ulang alik ikut masa yang diberikan atau nak berjalan selama 6 minit.
Sesi petang pulak kena pakai formal. Korang akan dibahagikan kumpulan. Sesi 1: Menyelesaikan Masalah. Diaorang bagi situasi dengan bahan sikit pastu korang kena bincang la. Dia nilai secara individu. Sesi 2: Simulasi Mesyuarat. Ni nak tengok adab korang masa berbincang. Sesi 3: Public Speaking. Tajuk korang dapat masa daftar awal pagi tadi.
Selesai hari pertama. Mula dari 8 pagi sampai lebih kurang 6 petang. Hari kedua diperuntukkan untuk temuduga. Korang akan diberi sesi pukul tertentu, sebab ramai. Aku dapat sesi pukul 12 tengah hari. Temuduga adalah secara berkumpulan. Soalan mesti la berkisar pasal belia dan sukan. Ada yang dapat soalan fakta, ada yang minta pandangan. Kalo korang ambik tahu perkembangan semasa sukan negara kita mesti boleh jawap.
Selesai la ujian selama 2 hari. Boleh dikatakan takda tekanan sangat la. Itu je aku nak kongsi.
Sekian. Terima kasih
Friday, April 11, 2014
Friday, March 28, 2014
When The Time Has Come
Assalamualaikum wbt...
Aku baru tahu yang ayah angkat aku masa aku sertai program Rakan Muda dah meninggal dunia. Arwah dah takda hampir sebulan dah. Aku online kat tipon je sebab tu ada status rakan yang tercicir dari wall aku.
Arwah meninggal sebab terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masuk je paper tapi aku tak baca kot. Sebab tu ketinggalan. Semoga tenang di sana. Dan kepada Umi harap tabah membesarkan anak-anak yang masih kecil.
Dan berkenaan pesawat MAS yang hilang, masih menjadi misteri. Kecewa bila ada yang mengambil kesempatan memburukkan negara Malaysia. Tidak kurang yang tidak paham dan tidak mahu menerima kenyataan.
'It's true. We feel more relieve and comfortable to put the blame on someone else's shoulder. We feel superior to let others think hard for the solution. While we just fold our hands. We turned our head from the risks and barriers, and simply demand the answer.'
Gunakan akal fikiran untuk melihat kenyataan, bukan emosi sebagai panduan. Senang je nak kutuk sana sini. Tapi bila tanggungjawap tu kena pikul sendiri, tahu la sakit kepala macam mana.
Bila kita tak mampu nak bagi pertolongan, bagi laluan pada yang pakar dan ahli bidang tersebut. Jangan berlagak kita tahu dan mampu melakukan segalanya.
Sekian.
Aku baru tahu yang ayah angkat aku masa aku sertai program Rakan Muda dah meninggal dunia. Arwah dah takda hampir sebulan dah. Aku online kat tipon je sebab tu ada status rakan yang tercicir dari wall aku.
Arwah meninggal sebab terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masuk je paper tapi aku tak baca kot. Sebab tu ketinggalan. Semoga tenang di sana. Dan kepada Umi harap tabah membesarkan anak-anak yang masih kecil.
Dan berkenaan pesawat MAS yang hilang, masih menjadi misteri. Kecewa bila ada yang mengambil kesempatan memburukkan negara Malaysia. Tidak kurang yang tidak paham dan tidak mahu menerima kenyataan.
'It's true. We feel more relieve and comfortable to put the blame on someone else's shoulder. We feel superior to let others think hard for the solution. While we just fold our hands. We turned our head from the risks and barriers, and simply demand the answer.'
Gunakan akal fikiran untuk melihat kenyataan, bukan emosi sebagai panduan. Senang je nak kutuk sana sini. Tapi bila tanggungjawap tu kena pikul sendiri, tahu la sakit kepala macam mana.
Bila kita tak mampu nak bagi pertolongan, bagi laluan pada yang pakar dan ahli bidang tersebut. Jangan berlagak kita tahu dan mampu melakukan segalanya.
Sekian.
Thursday, March 20, 2014
Wedding Plan
Assalamualaikum wbt...
Cuti sekolah pun dah nak mula. Sebelum tu aku ucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada semua budak-budak yang baru saja ambik keputusan SPM dan STPM masing-masing. (nampak tak sedikit ketuaan di situ?).
Bila cuti sekolah dah tentu ramai orang kawin dan banyak la kenduri kawin. Tahniah juga pada bakal-bakal raja sehari.
Setiap pasangan ada perancangan diaorang sendiri nak buat kenduri macam mana. Cuma aku musykil sikit dalam rencana perancangan tu.
Sekarang dah ada trend untuk celebrate pre-wedding. Bergambar dan berposing mesra padahal tak nikah lagi pun. Perlu ke? Kenapa tak ambik lepas kawin? Kan lebih elok.
Tu bagi yang budget besar la. Merantau ke merata tempat untuk ambik gambar. Bagi yang besa-besa ni pun tak kurang juga nak bergambar. Ambik gambar lepas kawin tu betul dah. Cuma tak bestnye bila pi kenduri tanya "mana pengantinnye?" ,"owh, depa takdak, pi ambik gambaq".
Orang pi kenduri nak meraikan korang yang baru kawin tu. Tapi korang takda..apa kes?
Tu je la aku musykil.
Bukan semua macam tu. Lagipun semua tu hak mereka yang nak kawin dan buat kenduri. Dan bukan nak menyalahkan sambutan orang lain yang terdahulu. Sekadar pandangan peribadi.
Yang paling penting bersederhana adalah lebih afdal.
Sekian.
Cuti sekolah pun dah nak mula. Sebelum tu aku ucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada semua budak-budak yang baru saja ambik keputusan SPM dan STPM masing-masing. (nampak tak sedikit ketuaan di situ?).
Bila cuti sekolah dah tentu ramai orang kawin dan banyak la kenduri kawin. Tahniah juga pada bakal-bakal raja sehari.
Setiap pasangan ada perancangan diaorang sendiri nak buat kenduri macam mana. Cuma aku musykil sikit dalam rencana perancangan tu.
Sekarang dah ada trend untuk celebrate pre-wedding. Bergambar dan berposing mesra padahal tak nikah lagi pun. Perlu ke? Kenapa tak ambik lepas kawin? Kan lebih elok.
Tu bagi yang budget besar la. Merantau ke merata tempat untuk ambik gambar. Bagi yang besa-besa ni pun tak kurang juga nak bergambar. Ambik gambar lepas kawin tu betul dah. Cuma tak bestnye bila pi kenduri tanya "mana pengantinnye?" ,"owh, depa takdak, pi ambik gambaq".
Orang pi kenduri nak meraikan korang yang baru kawin tu. Tapi korang takda..apa kes?
Tu je la aku musykil.
Bukan semua macam tu. Lagipun semua tu hak mereka yang nak kawin dan buat kenduri. Dan bukan nak menyalahkan sambutan orang lain yang terdahulu. Sekadar pandangan peribadi.
Yang paling penting bersederhana adalah lebih afdal.
Sekian.
Wednesday, March 19, 2014
Predator
Assalamualaikum wbt ...
Baru je lepas tengok NatGeo. Tengok pun 30 minit terakhir je. Episod ni citer pasal naluri kucing sebagai pemangsa.
Kucing dianggap sebagai seekor pemangsa yang berbahaya. Kehadiran species ini di kawasan tertentu telah menyebabkan populasi haiwan-haiwan kecil terancam.
Kita selalu paham yang bila kucing bawa balik binatang yang dia bunuh sebagai hadiah dia kepada kita. Mungkin ada betulnya. Tapi ia lebih kepada naluri diaekor yang suka memburu.
Ada seorang pengkaji membuat kajian mengenai tabiat ini. 750 ekor kucing telah ambik bahagian. Tuan diaekor sebenarnya. Tuan diaekor diminta untuk rekod semua binatang yang si comel-si comel ni bunuh dan bawa balik.
Seekor kucing betina nama Missy menjadi juara. Tuan dia kena senaraikan sampai 7 muka surat. Bermacam-macam jenis burung, cicak, tikus dan lain-lain. Yang paling besar adalah arnab. Dia tak makan pun. Kadang-kadang makan separuh.
Kucing aku kat rumah ni selalu tangkap tikus dan cicak. Burung tu kadang-kadang ada la. Walaupun diaekor nampak jinak, naluri untuk memburu dan cari makan sendiri tu masih ada.
Apa-apa pun, bagi aku pemangsa paling bahaya adalah MANUSIA.
Sekian.
Baru je lepas tengok NatGeo. Tengok pun 30 minit terakhir je. Episod ni citer pasal naluri kucing sebagai pemangsa.
Kucing dianggap sebagai seekor pemangsa yang berbahaya. Kehadiran species ini di kawasan tertentu telah menyebabkan populasi haiwan-haiwan kecil terancam.
Kita selalu paham yang bila kucing bawa balik binatang yang dia bunuh sebagai hadiah dia kepada kita. Mungkin ada betulnya. Tapi ia lebih kepada naluri diaekor yang suka memburu.
Ada seorang pengkaji membuat kajian mengenai tabiat ini. 750 ekor kucing telah ambik bahagian. Tuan diaekor sebenarnya. Tuan diaekor diminta untuk rekod semua binatang yang si comel-si comel ni bunuh dan bawa balik.
Seekor kucing betina nama Missy menjadi juara. Tuan dia kena senaraikan sampai 7 muka surat. Bermacam-macam jenis burung, cicak, tikus dan lain-lain. Yang paling besar adalah arnab. Dia tak makan pun. Kadang-kadang makan separuh.
Kucing aku kat rumah ni selalu tangkap tikus dan cicak. Burung tu kadang-kadang ada la. Walaupun diaekor nampak jinak, naluri untuk memburu dan cari makan sendiri tu masih ada.
Apa-apa pun, bagi aku pemangsa paling bahaya adalah MANUSIA.
Sekian.
Monday, February 24, 2014
Aku Pernah Terseksa
Assalamualaikum wbt...
Apa habaq manusia sekalian? Sihat-sihat hendaknya. Mukadimah tak boleh panjang-panjang.
Tengok krisis air yang jadi kat Selangor, aku teringat masa aku hadapi masalah yang sama dulu. Masa zaman study kat Terengganu. (zaman tuu..macam berkurun yang lalu pulak). Back to the story. Sepanjang 4 tahun kat sana, ada la beberapa kali jadi krisis air.
Kalo sehari dua boleh tahan lagi. Lebih dari tu memang terseksa. Tak mandi aku boleh tahan, dah terpaksa kan. Tapi ngeri time darurat la. Bila perut mula mencerut, rasa nak lompat bintang je.
Bila takda air macam-macam cara diusahakan. Meronda satu kampus, redah je bangunan fakulti semata-mata nak legakan perut. Tido pun tak lena, kejap-kejap bangun check air dah ada ke belum. Segala paip bomba kena tarik.
Pernah sampai 4,5 hari takda air. Nak pegi kelas pun rasa malas. Masing-masing tengok langit mendung, berharap sangat-sangat. Lepas magrib hujan turun lebat.
Berlari la dengan baldi memasing tahan air hujan. Cepat-cepat mandi. Aku ingat lagi betapa sejuknya air hujan tu. Macam mandi air ais. Lepas mandi refill balik baldi tu.
Seksa dan perit takda air hanya orang yang pernah alami akan paham. Antara takda elektrik ngan takda air, aku rela takda elektrik.
Semoga Allah turunkan hujan dan bantu penduduk Selangor yang sedang diuji.
Sekian, terima kasih.
Apa habaq manusia sekalian? Sihat-sihat hendaknya. Mukadimah tak boleh panjang-panjang.
Tengok krisis air yang jadi kat Selangor, aku teringat masa aku hadapi masalah yang sama dulu. Masa zaman study kat Terengganu. (zaman tuu..macam berkurun yang lalu pulak). Back to the story. Sepanjang 4 tahun kat sana, ada la beberapa kali jadi krisis air.
Kalo sehari dua boleh tahan lagi. Lebih dari tu memang terseksa. Tak mandi aku boleh tahan, dah terpaksa kan. Tapi ngeri time darurat la. Bila perut mula mencerut, rasa nak lompat bintang je.
Bila takda air macam-macam cara diusahakan. Meronda satu kampus, redah je bangunan fakulti semata-mata nak legakan perut. Tido pun tak lena, kejap-kejap bangun check air dah ada ke belum. Segala paip bomba kena tarik.
Pernah sampai 4,5 hari takda air. Nak pegi kelas pun rasa malas. Masing-masing tengok langit mendung, berharap sangat-sangat. Lepas magrib hujan turun lebat.
Berlari la dengan baldi memasing tahan air hujan. Cepat-cepat mandi. Aku ingat lagi betapa sejuknya air hujan tu. Macam mandi air ais. Lepas mandi refill balik baldi tu.
Seksa dan perit takda air hanya orang yang pernah alami akan paham. Antara takda elektrik ngan takda air, aku rela takda elektrik.
Semoga Allah turunkan hujan dan bantu penduduk Selangor yang sedang diuji.
Sekian, terima kasih.
Saturday, February 1, 2014
Takziah
Assalamualaikum wbt...
Pagi ni aku dimaklumkan seorang rakan alam maya telah kembali kepada Maha Pencipta.
Aku tak kenal pun secara personally. Hanya bertegur sapa di Facebook. Kenal pun atas dasar sesama pencinta haiwan, terutamanya kucing.
Semua pencinta haiwan yang lain panggil dia Pak Ngah. Aku pun tumpang sekaki panggil Pak Ngah. Melalui Facebook aku kenal dia, dia selalu tolong kucing yang tak bernasib baik. Dia ambik, rawat, bela sampai kucing tu sihat baru dia bagi orang adopt.
Dia pun ringan tulang bantu kawan-kawan pencinta haiwan yang lain. Aku selalu komen bila dia uploaded gambar kucing dia, Leo yang gemuk.
Sekarang dia dah takda. Bukan setakat manusia je yang rasa. Aku pasti kucing-kucing dia pun terasa dengan pemergiannya.
Al-Fatihah buat Pak Ngah. Takziah buat ahli keluarga beliau.
Pagi ni aku dimaklumkan seorang rakan alam maya telah kembali kepada Maha Pencipta.
Aku tak kenal pun secara personally. Hanya bertegur sapa di Facebook. Kenal pun atas dasar sesama pencinta haiwan, terutamanya kucing.
Semua pencinta haiwan yang lain panggil dia Pak Ngah. Aku pun tumpang sekaki panggil Pak Ngah. Melalui Facebook aku kenal dia, dia selalu tolong kucing yang tak bernasib baik. Dia ambik, rawat, bela sampai kucing tu sihat baru dia bagi orang adopt.
Dia pun ringan tulang bantu kawan-kawan pencinta haiwan yang lain. Aku selalu komen bila dia uploaded gambar kucing dia, Leo yang gemuk.
Sekarang dia dah takda. Bukan setakat manusia je yang rasa. Aku pasti kucing-kucing dia pun terasa dengan pemergiannya.
Al-Fatihah buat Pak Ngah. Takziah buat ahli keluarga beliau.
Friday, January 24, 2014
Dapat Hadiah
Assalamualaikum wbt...
Kelmarin lepas cakar daun-daun kering kat depan rumah, aku perasan ada surat kat peti surat tepi jalan. Mestilah surat posmen letak dalam peti surat. Takkan nak campak sesuka hati.
Aku ambik dan belek sampul tu. Sapa la yang hantar, nama aku pun tulis tak penuh. Sampul tu kembung, bila aku tekan ada benda lembik-lembik kat dalam. Hoho..apa agaknya.
Masuk bilik ambik gunting dan buka sampul tu...jeng..jeng.. Dapat hadiah dari Whiskas sebab aku penah join "Peraduan Lari Si Comel, Lari" kat facebook. Berbaloi jugak la join.
Aku takda la dapat hadiah utama, main pun dua kali je. Aku dapat hadiah sagu hati wetfood dua bungkus. Kira ok la kan.
Excited gila dapat hadiah, walaupun bukan untuk aku. Sapa yang tak suka dapat hadiah..? Meh sini bagi kat aku..hehe..
Apa pun aku rasa nak join lagi pertandingan yang akan datang. InsyaAllah. Terima kasih Whiskas Malaysia.
Kelmarin lepas cakar daun-daun kering kat depan rumah, aku perasan ada surat kat peti surat tepi jalan. Mestilah surat posmen letak dalam peti surat. Takkan nak campak sesuka hati.
Aku ambik dan belek sampul tu. Sapa la yang hantar, nama aku pun tulis tak penuh. Sampul tu kembung, bila aku tekan ada benda lembik-lembik kat dalam. Hoho..apa agaknya.
Masuk bilik ambik gunting dan buka sampul tu...jeng..jeng.. Dapat hadiah dari Whiskas sebab aku penah join "Peraduan Lari Si Comel, Lari" kat facebook. Berbaloi jugak la join.
Aku takda la dapat hadiah utama, main pun dua kali je. Aku dapat hadiah sagu hati wetfood dua bungkus. Kira ok la kan.
Excited gila dapat hadiah, walaupun bukan untuk aku. Sapa yang tak suka dapat hadiah..? Meh sini bagi kat aku..hehe..
Apa pun aku rasa nak join lagi pertandingan yang akan datang. InsyaAllah. Terima kasih Whiskas Malaysia.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Long Sarah Meninggal Dunia
Assalamualaikum wbt ... Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku ke...
-
Assalamualaikum wbt.. Tonight the whole world will be celebrating Earth Hour for this year. We gonna show our concern and love to our belo...
-
Assalamualaikum wbt.. To update my blog, I want to share with all of you about a cartoon series called 'Happy Tree Friends'. Looki...
-
Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah, masih berkesempatan update blog ni. Lega rasa selepas hantar draf pertama research report pagi tadi. ...