Saturday, March 30, 2013

Hancur Bahasa

Assalamualaikum wbt..

Hari dah petang baru aku makan nasi. Aku makan depan TV. Tengah tukar-tukar siaran tu, aku tertarik ngan program kat TV3. Program "1M4U Big Dream". Pengacara rancangan ni adalah Naz Rahman dan Sazzy Falak.

Bahasa perantaraan yang digunakan adalah campuran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Aku boleh terima lagi.

Tapi part yang tak boleh tu bila pengacara cakap "Selepas ini para peserta akan membuat presentasi".

Aduhai, perlu ka semua perkataan Inggeris korang nak Malaysiakan. Presentation tu dah ada makna terjemahan nya dalam Bahasa Malaysia. Presentation tu maknanya pembentangan.

Tak mampu sangat ka TV3 nak beli kamus. Tak tau la salah siapa. Salah orang yang tulis skrip atau pengacara tu sendiri.

Pihak penerbitan tolong prihatin sikit.


Foto: Google Image

Monday, March 25, 2013

New Beginning

Assalamualaikum wbt...

Agak lama aku tak update blog ni. Baru-baru ni laptop dah siap di'repair', skrin dah tukaq baru. Kelmarin aku pi bayaq bil broadband yang lama tertunggak. Yelah, buat apa aku dah bayar bil kalo nak online tak boleh..kan.

Tak tahu la ada tak lagi orang datang melawat sini. Apa-apa pun selamat bertemu kembali pada sapa-sapa yang sudi blogwalking kat sini.

Aktiviti aku lepas konvo ni xda apa sangat. Sekarang aku join program Graduates Career Accelerated Programme (GCAP). Program ni adalah peluang untuk graduan meningkatkan keyakinan dan kemahiran kmunikasi diaorang. Tak kena bayar apa-apa pun, dapat elaun lagi.

Gitu la serba sedikit. InsyaAllah lepas ni murah rezeki dapat keje. Dan memulakan fasa baru kehidupan yang lebih matang dan bermanfaat.


  

Tuesday, November 13, 2012

Berehat Seketika

Assalamualaikum wbt

Dengan tidak rela aku terpaksa berehat sebentar dari online atau dengan lebih tepat dari menggunakan laptop. Laptop aku mengalami kerosakkan skrin tahap tak leh nak tengok apa-apa dah. Sementara aku kumpul modal nak bawa gi repair, maka aku akan deactivate seketika.

Sekian.

Terima kasih


Foto: Google Image

Friday, November 2, 2012

Aku dan Kenangan 7

Assalamualaikum wbt

Tadi masa tolong mak aku mesin kelapa, aku teringat pasal satu kenangan ni. Dan aku nak kongsi la dengan sapa-sapa yang sudi baca.

Masa aku kecik-kecik dulu, umur 6 tahun, aku dok rumah ja. Masa tu budak-budak lain pegi tadika, Pasti dan kawasan-kawasan yang sama jenis dengannya. Aku belajar kat rumah ja. Ayah aku yang ajar. Dia beli buku latihan kosong dan ajar macam mana cikgu kat sekolah ajar. Cuma suasananya lebih santai, dia bagi kerja suruh aku buat, pastu dia pegi la buat keje lain, nanti dia datang check.

Lepas tu, pada tahun 1995 aku masuk darjah satu. Masa mula-mula belajar tu, cikgu ada buat test cikit la, nak tengok budak-budak ni pandai ABC atau tak.

Sejujurnya masa tu aku tak tau susunan ABC yang betul. Cikgu suruh semua berdiri kat depan kelas, dia akan tanya soalan pasal ABC, sapa boleh jawap boleh la duduk.

Kebanyakkan budak-budak excited nak jawap. Korang boleh bayangkan macam mana budak-budak bila excited nak jawap soalan cikgu. (sebab diaorang tau jawapan dia). Haha.

Aku, dari dulu sampai sekarang, tak suka nak berebut-rebut ni. Aku biar je diaorang lompat-lompat angkat tangan nak jawap. Sampai la tinggal lebih kurang 10 orang.

Cikgu darjah satu aku masa tu nama cikgu Putih binti Khamis. Ni nama betul tau. Sekarang ni pun dia ada lagi mengajar kat sekolah rendah tu. Dia tulis ni kat papan hitam dan tanya aku ni huruf apa..?

Berapi beb. Hehe. aku jawap huruf M.


Pastu dia tulis lagi satu huruf dan suruh aku jawap.

Aku jawap huruf M.

Masa tu aku tak tau apa beza 2 huruf ni. Cikgu tanya banyak kali dan jawapan aku tetap sama. Jeng..jeng..aku kena tampar. Terkejut la aku. Tapi takda la kuat, tak sakit pun. Sekarang aku tak marah pun kat cikgu tu, cuma aku tertanya-tanya perlu ka aku ditampar sebab tak tau huruf M dan N.

Haha. Tu la kenangan masa darjah satu dulu. Sekarang aku dah pandai ABC. Tambah pulak ada lagu hindustan pasal ABc tu. Dari citer apa ntah. 

Sekian. Terima kasih.

http://nazirah-pieceofmind.blogspot.com/2012/07/aku-dan-kenangan-6.html

Foto: Google Image

Thursday, November 1, 2012

Merempit

Assalamualaikum wbt

2 hari yang lepas aku pi Jitra, pi tengok wayang. Citer Hotel Transylvania. Sebagai peminat kartun animation yang tegar, maka wajiblah aku membawa diri pergi menonton.

Aku sampai sana pukul 12 lebih, so tak sempat la nak masuk tayangan pukul 12 tu. Aku ambik tayangan kedua, pukul 1.40. Sementara tunggu nak sampai masa tu, aku pun menapak la Jitra Mall 3 tingkat tu. Dah macam inspection inspector. Semua barang aku belek.

Durasi citer tu 1 jam setengah. Bila keluar nak balik tu, awan dah mula gelap. Aku pun dengan semangat waja mula merempit sorang-sorang sebab nak lari dari awan gelap tu.

Aku tak tau berapa laju aku bawa sebab meter moto tu rosak, yang pasti memang laju. Halangannya adalah angin yang bertiup kencang dari arah sisi. Maka aku yang comel tengah rempit ni asyik ditolak ke tepi. Terpaksa mengurangkan kelajuan. Kurang sikit je.

Setengah dari perjalanan tu dah berjaya. Tinggal lagi setengah. Aku belok ke masuk jalan kampung, hujan dah mula turun. Takda mukadimah renyai-renyai dah. Terus lebat je. Aku ni bila dah basah jadi malas nak berhenti, so aku terus je rempit dalam hujan yang lebat tu. Pedih tangan.

Sebab takda kilat tu aku tak kisah main hujan. Masa mandi tak rasmi tu aku ada la selisih dengan beberapa ekor lembu yang ditambat kat tepi sungai.

Aku kesian kat diaekor, mesti diaekor sejuk kena hujan lebat, ngan angin kuat lagi. Tuan diaekor takda pun datang ambik. Berapa lama la diaekor kena mandi hujan tu.

Perasaan bawa moto laju-laju sebab tak nak kena hujan tu memang best. Macam berlumba je. Tapi orang panggil berlumba ka kalo sorang-sorang je. haha..

Gambar hiasan



Tu je nak update. Takda apa sangat pun.

Foto: Google Image

Wednesday, October 24, 2012

Tak berdisiplin

Assalamualaikum wbt

Nak cerita kesengalan melayan kucing-kucing aku. Pada kawan-kawan yang membela makhluk berbulu comel ni mesti korang tau tahap manja mereka yang super melampau tu kan.

Pagi-pagi hari lagi kucing-kucing dah sarapan ngan mak aku, makan nasi pastu mencuci mulut dengan biskut diaekor. Pastu semua rehat-rehat, ada yang main-main.

Dalam masa tak sampai sejam lepas tu, bila diaekor nampak je muka aku, masing-masing bunyi, keliling kaki macam tak makan seminggu. Itu la perangai diaekor hari-hari.

Kalo dengan mak aku, minta makan sekali, pastu semua gi buat hal masing-masing. Tak ada yang mengada minta makan sampai la waktu tengah hari nanti.

Tapi kalo dengan aku. Ada la dalam 5, 6 kali minta makan dalam sehari. Yang tak tahan, masing-masing macam tak jumpa makanan seminggu. Selagi tak bagi, aku nak jalan, baring, duduk pun tak boleh.

Aku ada mengeluarkan dialog masa geram sangat dengan perangai diaekor.

Aku: Awat hangpa ni melampau sangat. Baru lepas makan, minta makan lagi. Tak kenyang-kenyang. Tak da disiplin langsung.

Dengan penuh hemat mak aku menyampuk.

Mak: Yang tak berdisiplin tu salah tuan dia. Manja sangat kucing-kucing tu.

Tak dapat aku menjawap. Aku jugak yang salah.Padahal diaekor yang mengada. Kadang-kadang geram sangat, ada yang kena sekeh ngan aku.

Nak makan..!!

Nak makan lagi..!!!

Nak lagi..lagi..lagi..!!

Foto: Google Image

Wednesday, October 17, 2012

Tumpang Salin Baju

Assalamualaikum wbt...

Sapa pulak dah yang dok tumpang salin baju ni...? Nak salin baju pun nak tumpang-tumpang ke ...?

Kisahnya, pagi ni mak aku jumpa sepersalinan baju kat tepi mesin basuh. Mak aku tak berani nak ambik sebab tak tau sapa punya. Bila aku balik dari belajar kereta dia suruh aku pegi tengok.

Aku pun pegi dapur, tengok dan ambik baju tu. Saiz dia boleh tahan besar. Aku pegang baju tu depan mak. Dia suruh aku pegi bawa jauh-jauh. Geli dia kata. Aku pun jawap.." Baju je pun".

Ni kali kedua ada yang menumpang salin baju kat rumah mak aku untuk tahun ni. Tapi tuan punya baju tu tak pernah plak nampak. Nak cari pun tak tau kat mana.

Lama aku belek baju tu. Aku letak kat tangga. Tam macam takut-takut nak dekat ngan baju tu. Uih dan Baq pun macam tak selesa bila aku tunjuk baju tu dekat-dekat. Cuma Cak je yang suka ngan baju tu. Siap landing atas baju tu, gigit dan tarik-tarik lagi.

Mak aku kata memang patut pun yang lain takut ngan baju tu. Cuma Cak dan tuan dia (aku la tu) saja yang suka ngan baju tu. Apa nak jadi pun tak tahu.

Ni ada gambar Cak ngan baju yang disalin masa hari raya yang lepas.




Baju kali ni tak tau la dari tuan yang sama atau tak. Ada sapa-sapa tak yang suka ngan baju ni. Boleh geng ngan aku dan Cak. Hehe. Korang dah tau kan baju apa yang aku maksudkan. 



Long Sarah Meninggal Dunia

Assalamualaikum wbt ... Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku ke...