Friday, April 11, 2014

Ujian SPA

Assalamualaikum wbt ...

Baiklah, entry kali ni aku nak kongsi pengalaman sikit. Minggu lepas aku dipanggil untuk menjalani ujian fizikal dan temuduga (PAC). Ujian ni berlangsung di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam. Ni kira stage kedua la.

Sebelum aku dah ambik ujian bertulis. Jom imbas sikit. Ujian bertulis ada 4 bahagian. Bahagian A: Pengetahuan Am. Soalan objektif berkisar dengan keadaan semasa dan ada kaitan dengan jawatan yang dipilih. Bahagian B: Penyelesaian Masalah. Ni soalan matematik. Bagi yang tak cekap macam aku, aku ikut logik je. Objektif so pandai-pandai la. Bahagian C: Esei B.Malaysia. Bahagian D: Esei B.Inggeris. Soalan akan minta pendapat, cadangan dan komen korang.

Alhamdulillah aku lulus. Oh yaaa..aku mohon jawatan pegawai belia dan sukan. Lepas tu dipanggil untuk ujian fizikal pulak. Sesi pagi hari pertama kena pakai baju sukan. Lepas pendaftaran, urusetia akan ambik berat dan ukur ketinggian. Lepas tu diaorang akan uji kekuatan genggaman. Ada satu alat bermeter yang korang perlu genggam.

Kemudian kena jawap soalan psikologi 250 soalan, objektif. Selesai itu, sambung ujian fizikal. Ujian kelenturan badan, korang kena duduk, luruskan kaki. Tunduk perlahan-lahan sambil tangan tolak meter kat depan. Yang bagusnya pegawai bertugas tak nyatakan berapa tahap yang sepatutnya. Semua bergantung pada kemampuan masing-masing. Takda tekanan kiranya.

Selesai yang tadi, korang kena buat curl up pulak. Lebih kurang separuh sit up la. Tangan kena lurus kat tepi. Diaorang letak 2 tape. Dari keadaan baring biasa korang kena cecah tape kedua. Ni pun ikut kemampuan. Ada yang angkat kepala cikit, ada yang angkat tinggi.

Ujian fizikal terakhir adalah untuk uji kardio. Ni ada pilihan. Sama ada nak lari ulang alik ikut masa yang diberikan atau nak berjalan selama 6 minit.

Sesi petang pulak kena pakai formal. Korang akan dibahagikan kumpulan. Sesi 1: Menyelesaikan Masalah. Diaorang bagi situasi dengan bahan sikit pastu korang kena bincang la. Dia nilai secara individu. Sesi 2: Simulasi Mesyuarat. Ni nak tengok adab korang masa berbincang. Sesi 3: Public Speaking. Tajuk korang dapat masa daftar awal pagi tadi.

Selesai hari pertama. Mula dari 8 pagi sampai lebih kurang 6 petang. Hari kedua diperuntukkan untuk temuduga. Korang akan diberi sesi pukul tertentu, sebab ramai. Aku dapat sesi pukul 12 tengah hari. Temuduga adalah secara berkumpulan. Soalan mesti la berkisar pasal belia dan sukan. Ada yang dapat soalan fakta, ada yang minta pandangan. Kalo korang ambik tahu perkembangan semasa sukan negara kita mesti boleh jawap.

Selesai la ujian selama 2 hari. Boleh dikatakan takda tekanan sangat la. Itu je aku nak kongsi.

Sekian. Terima kasih

Friday, March 28, 2014

When The Time Has Come

Assalamualaikum wbt...

Aku baru tahu yang ayah angkat aku masa aku sertai program Rakan Muda dah meninggal dunia. Arwah dah takda hampir sebulan dah. Aku online kat tipon je sebab tu ada status rakan yang tercicir dari wall aku.

Arwah meninggal sebab terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masuk je paper tapi aku tak baca kot. Sebab tu ketinggalan. Semoga tenang di sana. Dan kepada Umi harap tabah membesarkan anak-anak yang masih kecil.

Dan berkenaan pesawat MAS yang hilang, masih menjadi misteri. Kecewa bila ada yang mengambil kesempatan memburukkan negara Malaysia. Tidak kurang yang tidak paham dan tidak mahu menerima kenyataan.

'It's true. We feel more relieve and comfortable to put the blame on someone else's shoulder. We feel superior to let others think hard for the solution. While we just fold our hands. We turned our head from the risks and barriers, and simply demand the answer.'

Gunakan akal fikiran untuk melihat kenyataan, bukan emosi sebagai panduan. Senang je nak kutuk sana sini. Tapi bila tanggungjawap tu kena pikul sendiri, tahu la sakit kepala macam mana.

Bila kita tak mampu nak bagi pertolongan, bagi laluan pada yang pakar dan ahli bidang tersebut. Jangan berlagak kita tahu dan mampu melakukan segalanya.

Sekian.