Thursday, May 15, 2014

Tolong Pahamkan Aku

Assalamualaikum wbt...

Tajuk kenmain, dah macam tajuk lagu Ana Raffali la pulak. Ok, aku tengah berita sebenarnya. Ada satu berita yang aku paham, maka muncullah entri ni.

Berkenaan kejadian lombong runtuh di Turki beberapa hari yang lalu. Masa kejadian ada lebih 700 pelombong sedang bekerja. Dan mayat yang dijumpai lebih kurang 200 orang.

Apa yang aku tak paham adalah, selepas kejadian tersebut penduduk tempatan mengadakan rusuhan yang agak besar mengutuk Perdana Menteri Erdogan. Malah mendesak beliau untuk meletak jawatan.

Kenapa mereka bertindak sedemikian ? Seolah-olah Perdana Menteri Turki itu yang meruntuhkan lombong tersebut. Kenapa mereka tidak memberikan kerjasama dalam usaha menyelamat mangsa yang masih hidup dan mencari mayat mereka yang sudah meninggal.

Entri ni hanyalah sekadar rasa ingin tahu sesama manusia. Tidak melibatkan keadaan politik dan budaya serta pemikiran mereka di sana.

Sekian, terima kasih.

Friday, April 11, 2014

Ujian SPA

Assalamualaikum wbt ...

Baiklah, entry kali ni aku nak kongsi pengalaman sikit. Minggu lepas aku dipanggil untuk menjalani ujian fizikal dan temuduga (PAC). Ujian ni berlangsung di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam. Ni kira stage kedua la.

Sebelum aku dah ambik ujian bertulis. Jom imbas sikit. Ujian bertulis ada 4 bahagian. Bahagian A: Pengetahuan Am. Soalan objektif berkisar dengan keadaan semasa dan ada kaitan dengan jawatan yang dipilih. Bahagian B: Penyelesaian Masalah. Ni soalan matematik. Bagi yang tak cekap macam aku, aku ikut logik je. Objektif so pandai-pandai la. Bahagian C: Esei B.Malaysia. Bahagian D: Esei B.Inggeris. Soalan akan minta pendapat, cadangan dan komen korang.

Alhamdulillah aku lulus. Oh yaaa..aku mohon jawatan pegawai belia dan sukan. Lepas tu dipanggil untuk ujian fizikal pulak. Sesi pagi hari pertama kena pakai baju sukan. Lepas pendaftaran, urusetia akan ambik berat dan ukur ketinggian. Lepas tu diaorang akan uji kekuatan genggaman. Ada satu alat bermeter yang korang perlu genggam.

Kemudian kena jawap soalan psikologi 250 soalan, objektif. Selesai itu, sambung ujian fizikal. Ujian kelenturan badan, korang kena duduk, luruskan kaki. Tunduk perlahan-lahan sambil tangan tolak meter kat depan. Yang bagusnya pegawai bertugas tak nyatakan berapa tahap yang sepatutnya. Semua bergantung pada kemampuan masing-masing. Takda tekanan kiranya.

Selesai yang tadi, korang kena buat curl up pulak. Lebih kurang separuh sit up la. Tangan kena lurus kat tepi. Diaorang letak 2 tape. Dari keadaan baring biasa korang kena cecah tape kedua. Ni pun ikut kemampuan. Ada yang angkat kepala cikit, ada yang angkat tinggi.

Ujian fizikal terakhir adalah untuk uji kardio. Ni ada pilihan. Sama ada nak lari ulang alik ikut masa yang diberikan atau nak berjalan selama 6 minit.

Sesi petang pulak kena pakai formal. Korang akan dibahagikan kumpulan. Sesi 1: Menyelesaikan Masalah. Diaorang bagi situasi dengan bahan sikit pastu korang kena bincang la. Dia nilai secara individu. Sesi 2: Simulasi Mesyuarat. Ni nak tengok adab korang masa berbincang. Sesi 3: Public Speaking. Tajuk korang dapat masa daftar awal pagi tadi.

Selesai hari pertama. Mula dari 8 pagi sampai lebih kurang 6 petang. Hari kedua diperuntukkan untuk temuduga. Korang akan diberi sesi pukul tertentu, sebab ramai. Aku dapat sesi pukul 12 tengah hari. Temuduga adalah secara berkumpulan. Soalan mesti la berkisar pasal belia dan sukan. Ada yang dapat soalan fakta, ada yang minta pandangan. Kalo korang ambik tahu perkembangan semasa sukan negara kita mesti boleh jawap.

Selesai la ujian selama 2 hari. Boleh dikatakan takda tekanan sangat la. Itu je aku nak kongsi.

Sekian. Terima kasih