Friday, March 28, 2014

When The Time Has Come

Assalamualaikum wbt...

Aku baru tahu yang ayah angkat aku masa aku sertai program Rakan Muda dah meninggal dunia. Arwah dah takda hampir sebulan dah. Aku online kat tipon je sebab tu ada status rakan yang tercicir dari wall aku.

Arwah meninggal sebab terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masuk je paper tapi aku tak baca kot. Sebab tu ketinggalan. Semoga tenang di sana. Dan kepada Umi harap tabah membesarkan anak-anak yang masih kecil.

Dan berkenaan pesawat MAS yang hilang, masih menjadi misteri. Kecewa bila ada yang mengambil kesempatan memburukkan negara Malaysia. Tidak kurang yang tidak paham dan tidak mahu menerima kenyataan.

'It's true. We feel more relieve and comfortable to put the blame on someone else's shoulder. We feel superior to let others think hard for the solution. While we just fold our hands. We turned our head from the risks and barriers, and simply demand the answer.'

Gunakan akal fikiran untuk melihat kenyataan, bukan emosi sebagai panduan. Senang je nak kutuk sana sini. Tapi bila tanggungjawap tu kena pikul sendiri, tahu la sakit kepala macam mana.

Bila kita tak mampu nak bagi pertolongan, bagi laluan pada yang pakar dan ahli bidang tersebut. Jangan berlagak kita tahu dan mampu melakukan segalanya.

Sekian.

Thursday, March 20, 2014

Wedding Plan

Assalamualaikum wbt...

Cuti sekolah pun dah nak mula. Sebelum tu aku ucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada semua budak-budak yang baru saja ambik keputusan SPM dan STPM masing-masing. (nampak tak sedikit ketuaan di situ?).

Bila cuti sekolah dah tentu ramai orang kawin dan banyak la kenduri kawin. Tahniah juga pada bakal-bakal raja sehari.

Setiap pasangan ada perancangan diaorang sendiri nak buat kenduri macam mana. Cuma aku musykil sikit dalam rencana perancangan tu.

Sekarang dah ada trend untuk celebrate pre-wedding. Bergambar dan berposing mesra padahal tak nikah lagi pun. Perlu ke? Kenapa tak ambik lepas kawin? Kan lebih elok.

Tu bagi yang budget besar la. Merantau ke merata tempat untuk ambik gambar. Bagi yang besa-besa ni pun tak kurang juga nak bergambar. Ambik gambar lepas kawin tu betul dah. Cuma tak bestnye bila pi kenduri tanya "mana pengantinnye?" ,"owh, depa takdak, pi ambik gambaq".

Orang pi kenduri nak meraikan korang yang baru kawin tu. Tapi korang takda..apa kes?
Tu je la aku musykil.

Bukan semua macam tu. Lagipun semua tu hak mereka yang nak kawin dan buat kenduri. Dan bukan nak menyalahkan sambutan orang lain yang terdahulu. Sekadar pandangan peribadi.

Yang paling penting bersederhana adalah lebih afdal.

Sekian.

Wednesday, March 19, 2014

Predator

Assalamualaikum wbt ...

Baru je lepas tengok NatGeo. Tengok pun 30 minit terakhir je. Episod ni citer pasal naluri kucing sebagai pemangsa.

Kucing dianggap sebagai seekor pemangsa yang berbahaya. Kehadiran species ini di kawasan tertentu telah menyebabkan populasi haiwan-haiwan kecil terancam.

Kita selalu paham yang bila kucing bawa balik binatang yang dia bunuh sebagai hadiah dia kepada kita. Mungkin ada betulnya. Tapi ia lebih kepada naluri diaekor yang suka memburu.

Ada seorang pengkaji membuat kajian mengenai tabiat ini. 750 ekor kucing telah ambik bahagian. Tuan diaekor sebenarnya. Tuan diaekor diminta untuk rekod semua binatang yang si comel-si comel ni bunuh dan bawa balik.

Seekor kucing betina nama Missy menjadi juara. Tuan dia kena senaraikan sampai 7 muka surat. Bermacam-macam jenis burung, cicak, tikus dan lain-lain. Yang paling besar adalah arnab. Dia tak makan pun. Kadang-kadang makan separuh.

Kucing aku kat rumah ni selalu tangkap tikus dan cicak. Burung tu kadang-kadang ada la. Walaupun diaekor nampak jinak, naluri untuk memburu dan cari makan sendiri tu masih ada.

Apa-apa pun, bagi aku pemangsa paling bahaya adalah MANUSIA.

Sekian.