Tuesday, May 31, 2011

Istighfar

Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya:

"Aku mendengar Rasulullah bersabda yang bermaksud: 'Iblis berkata kepada Tuhannya: 'Demi keperkasaan-Mu dan keagungan-Mu, aku akan selalu menyesatkan anak keturunan Adam selama mana roh masih berada di dalam jasad mereka'. Allah menjawab: 'Demi keperkasaan-Ku dan keagungan-Ku, Aku akan selalu mengampuni mereka selagi mereka meminta ampun kepada-Ku'.


Lihat betapa penyayangnya Allah s.w.t. kepada kita hamba-Nya. Dia tahu hambanya akan berbuat dosa kerana termakan pujukan iblis dan syaitan, namun, Dia bersedia untuk memberi keampunan selagi kita hamba-Nya mahu memohon dan bertaubat kepada-Nya.

Betapa indahnya kasih sayang yang Allah hulurkan. Tiada siapa pun yang mampu menandingi-Nya.

Tetapi adakah kita bersyukur dan menghargai peluang yang Allah berikan ini. Adakah kita lekas-lekas beristighfar apabila sedar kita ini berdosa. Atau kita hanya memberi alasan bahawa "xpa, nanti tunggu dosa banyak dulu baru la istighfar, kompem zero balik, Allah kan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang".  

Astaghfirullah hal a'zim

Semoga kita semua diberi petunjuk dan hidayah oleh-Nya, agar kita terus terpelihara dari fitnah dan godaan iblis, syaitan dan Dajal. Semoga iman kita dipelihara hingga ke akhir hayat.

Iblis dan kaum kerabatnya, secara terang-terangan telah bersumpah akan terus-menerus menyesatkan keturunan Nabi Adam a.s. hingga ke hari Kiamat. Kita mengakui syaitan dan iblis adalah musuh kita yang nyata dan wajib kita perangi. Namun, berapa ramai di luar sana yang masih membiarkan hidung mereka dicucuk dan ditarik oleh 'musuh' yang nyata ini.  

Kita benci tapi kita masih mengikut arahan dan hasutan mereka. Iblis dan syaitan hanya tersenyum gembira melihat keadaan kita. Martabat kita diangkat sebagai sebaik-baik ciptaan-Nya, tapi kita mudah sekali tewas di tangan makhluk yang dilaknat-Nya.

Renung-renungkan, muhasabah diri kita. Sejauh mana kita ini benar-benar menjadi ciptaan terbaik Allah s.w.t.

Amin..

Pesanan buat diri sendiri dan sahabat, rakan,dan kenalan yang dirahmati.


Sunday, May 29, 2011

Heart

Travelling Heart

Set his foot on the shore
Looking around to go
Walking slowly under the shades
There 's a hole in front !
But too small to get in
He start digging and dig all the way
At last he manage to settle in
Make it as his sweet home forever
In her heart

Naz  [29 May 2011, 9:16am]

Friday, May 27, 2011

Passion

Everybody in this world have different kind of interest or so called passion. Some love traveling, some can't wait to go shopping, some have countless pots of flowers around their house. And for me, the passion that never change from my childhood is the passion for animal. I really love animal, especially the one with fluffy fur.

The ultimate thief that stole my heart is the cat and the rest of it's family. This feline family I would say just fantastic. They're adorable. I nearly forgot for how many generations of cats that I have in the back days. They kept changing every year. Up till today, there are 6 of them (3 kittens) playing and running around my house (my parents house actually). My family and I seems to run out of name to give . The easy way is just look at their colour and character. Just like human, they also have different kind of characters.  

Whenever I stress, or boring, I just need to sit around them, they just know how to entertain me. I feel really comfortable being with them. There's one person said that people who love cats is a lonely person. I'm not sure to what extent the phrase really means.

Just ignore it. As long as I love them, and they love me, that enough to draw a smile on my face. Moreover, they just listen and understand whenever I speak to them. Especially when I told them to do something "bad and naughty". Like chasing and bite each other. How good does it feel. I just couldn't stop laughing.

That's the never failed medicine to make me smile and awake my spirit. Thanks Comel, Gebu, Pong, Shin Chan, Tam, Shiro, Kecik, Merah, Putih, Labu, Nene, Oshin, Cheetah, Botex, and Wen for enlighten my life (a few names that I remember).

Reading Blog

Recently I read two blogs. Both belong to my friends. These two blogs are Writing to Share, and It's Just Too Different. The first one belong to my classmate, and the second one belong to my junior.

I fond in reading their blog because they have a very simple range of topics to share and yet very informative. Both of them were younger than me (but taller than this little cute creature [me]), but still they have a very interesting point of views.
  
Me myself just a new blogger and still learning to come out with an interesting blog for everybody to read.

Jimat ke Boros?

Arini cuti, xpegi mana-mana pun, sbb aku xbrapa gemar kluar ari Jumaat. Tengah makan td (ns bungkus je) teringat nak tulis satu topik ni. Jimat ke Boros? Topik ni refer kat diri aku sendiri sebenarnya. Sebab aku xpasti aku ni category mana.

Situasinya, kalo bab gi shopping baju, kasut, beg or apa-apa barang lain yg memang kebanyakkan perempuan suka, aku kurang cikit. Aku still boleh pikir barang tu kehendak or keperluan, urgent or boleh tangguh je dan perkara yg sewaktunya. Time ni aku rasa macam bangga je, sebab tak boros mcm org lain. Tapi cuba tengok situasi satu lagi.

Situasi kedua, aku masuk kedai buku (mana-mana je kedai or tempat yg jual buku), aku jadi rambang mata. Semua buku aku rasa nak beli dan baca. Kalo nak baca mesti la kena beli, tak kan nak baca dlm kedai tu sampai abih, dibuatnya kena halau, padan muka je. Kalo bab buku (kecuali buku akademik) aku memang xpikir 2,3 kali.

Setiap kali beli buku, RM20-RM30 tu dah memang sah melayang. Tu baru sekali masuk, dah kalo aku ulang gi kedai buku 3,4 kali dalam sebulan?  Tak ke kering purse aku? Time ni aku rasa macam aku sama je boros mcm orang lain gak (yg selama ni aku kutuk). Haha, terkena batang hidung sendiri.

Tapi ada gak effort nak sedapkan ati sendiri, aku pun bermonolog, "Tak pe abih duit beli buku, boleh tambah ilmu pengetahuan, boleh buat pelaburan masa depan". (walaupun banyak beli komik Ujang and Doraemon je) Hahaha.

Moralnya: Berjimat cermat lah dalam berbelanja untuk kebaikan masa depan (kalo nak boros pun, biar lah pada perkara yg berbaloi). 

Thursday, May 26, 2011

Been a While

It has been a while since I last update my blog.

Many things need to settle and problems to be solve. But again, it is part of our life cycle.

There are lots of "pieces" in my mind that I want share. But, not in this early day maybe.

Be back soon.

Monday, May 2, 2011

Percaya dan Yakin

Kepercayaan adalah satu keyakinan yg kita tunjukkan dan letakkan kepada seseorang. Bukan mudah untuk meraih kepercayaan orang terhadap kita. Ianya memerlukan masa untuk dibina. Rasa percaya dan yakin ini lahir apabila kita melihat perlakuan dan perbuatan seseorang yg seiring dengan apa yg dituntut oleh agama.
Contohnya, kita mempunyai seorang yg kita anggap sebagai sahabat. Kita berkawan, dan menilainya, sehingga satu tahap kita percaya dan yakin terhadap dia. Apabila timbul rasa demikian, kita tanpa ragu akan mempercayai setiap perkhabaran yg disampaikan, dan tanpa beralasan akan bertindak seperti mana yg disarankan olehnya.
Alangkah bagusnya jika sahabat yg kita percaya dan yakin itu adalah benar, dan boleh membimbing kita ke arah kebaikan dan keredhaan-Nya. Namun awas, kita kadang kala tersilap jua dalam memilih ‘sahabat’. ‘Sahabat’ ini akan merosakkan dan menjatuhkan kita pada ketika percaya dan yakin kepadanya. Dia mengambil kesempatan terhadap kepercayaan kita.
Sama juga situasinya, apabila kita yakin dan percaya dengan kekuasaan Allah S.W.T. Apabila kita benar-benar yakin dengan-Nya, kita akan beralasan lagi dalam menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Bagaimana kita menghidupkan rasa yakin dan percaya ?
Lihatlah bukti-bukti kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T. yang ada di sekeliling kita. Kita pasti dapat melihat bukti-bukti itu sekiranya kita mahu. Bersahabatlah dengan Al-Quran dan As-Sunnah yg ditinggalkan kepada kita. Dua sahabat ini akan meningkatkan kepercayaan dan keyakinan kita kepada-Nya. Mereka juga akan membimbing kita ke jalan yg benar hingga ke akhir waktu, selagi kita tidak meninggalkan mereka.
Janganlah kita tersilap memilih Syaitan untuk dijadikan ‘sahabat’. Nescaya akan rosak dan sia-sia kehidupan kita. Syaitan adalah musuh kita yg nyata, dan kita wajip untuk memeranginya.
Nukilan ini adalah satu peringatan yg ditujukan kepada diri saya sendiri, dan juga kepada rakan, kawan dan sahabat sekalian.    
Wassalam