Wednesday, October 24, 2012

Tak berdisiplin

Assalamualaikum wbt

Nak cerita kesengalan melayan kucing-kucing aku. Pada kawan-kawan yang membela makhluk berbulu comel ni mesti korang tau tahap manja mereka yang super melampau tu kan.

Pagi-pagi hari lagi kucing-kucing dah sarapan ngan mak aku, makan nasi pastu mencuci mulut dengan biskut diaekor. Pastu semua rehat-rehat, ada yang main-main.

Dalam masa tak sampai sejam lepas tu, bila diaekor nampak je muka aku, masing-masing bunyi, keliling kaki macam tak makan seminggu. Itu la perangai diaekor hari-hari.

Kalo dengan mak aku, minta makan sekali, pastu semua gi buat hal masing-masing. Tak ada yang mengada minta makan sampai la waktu tengah hari nanti.

Tapi kalo dengan aku. Ada la dalam 5, 6 kali minta makan dalam sehari. Yang tak tahan, masing-masing macam tak jumpa makanan seminggu. Selagi tak bagi, aku nak jalan, baring, duduk pun tak boleh.

Aku ada mengeluarkan dialog masa geram sangat dengan perangai diaekor.

Aku: Awat hangpa ni melampau sangat. Baru lepas makan, minta makan lagi. Tak kenyang-kenyang. Tak da disiplin langsung.

Dengan penuh hemat mak aku menyampuk.

Mak: Yang tak berdisiplin tu salah tuan dia. Manja sangat kucing-kucing tu.

Tak dapat aku menjawap. Aku jugak yang salah.Padahal diaekor yang mengada. Kadang-kadang geram sangat, ada yang kena sekeh ngan aku.

Nak makan..!!

Nak makan lagi..!!!

Nak lagi..lagi..lagi..!!

Foto: Google Image

Wednesday, October 17, 2012

Tumpang Salin Baju

Assalamualaikum wbt...

Sapa pulak dah yang dok tumpang salin baju ni...? Nak salin baju pun nak tumpang-tumpang ke ...?

Kisahnya, pagi ni mak aku jumpa sepersalinan baju kat tepi mesin basuh. Mak aku tak berani nak ambik sebab tak tau sapa punya. Bila aku balik dari belajar kereta dia suruh aku pegi tengok.

Aku pun pegi dapur, tengok dan ambik baju tu. Saiz dia boleh tahan besar. Aku pegang baju tu depan mak. Dia suruh aku pegi bawa jauh-jauh. Geli dia kata. Aku pun jawap.." Baju je pun".

Ni kali kedua ada yang menumpang salin baju kat rumah mak aku untuk tahun ni. Tapi tuan punya baju tu tak pernah plak nampak. Nak cari pun tak tau kat mana.

Lama aku belek baju tu. Aku letak kat tangga. Tam macam takut-takut nak dekat ngan baju tu. Uih dan Baq pun macam tak selesa bila aku tunjuk baju tu dekat-dekat. Cuma Cak je yang suka ngan baju tu. Siap landing atas baju tu, gigit dan tarik-tarik lagi.

Mak aku kata memang patut pun yang lain takut ngan baju tu. Cuma Cak dan tuan dia (aku la tu) saja yang suka ngan baju tu. Apa nak jadi pun tak tahu.

Ni ada gambar Cak ngan baju yang disalin masa hari raya yang lepas.




Baju kali ni tak tau la dari tuan yang sama atau tak. Ada sapa-sapa tak yang suka ngan baju ni. Boleh geng ngan aku dan Cak. Hehe. Korang dah tau kan baju apa yang aku maksudkan. 



Tuesday, October 16, 2012

Pesan Imam Ghazali

Assalamualaikum wbt..

Ni aku nak kongsi sedikit info peringatan kepada kita semua. Aku ambil dari blog Tinta Pena Naura.

1. Apabila berjumpa kanak-kanak, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana kanak-kanak belum dibebani dosa.

2. Apabila berhadapan dengan orang tua pula, anggaplah mereka juga lebih mulia kerana mereka lebih lama beribadah daripada kita.

3. Apabila berjumpa orang alim, anggaplah dia lebih mulia kerana banyaknya ilmu di dadanya.

4. Apabila melihat orang jahil anggaplah mereka lebih mulia kerana mereka berbuat dosa kerana kejahilan sedangkn kita dosa dalam keadaan mengetahuinya.

5. Apabila berjumpa orang jahat, jangan anggap kita mulia. Tetapi, katakan, mungkin orang jahat itu akan bertaubat pada masa tuanya, sedangkan kita belum tahu bagaimana akhirnya kehidupan kita.
6. Apabila bertemu orang kafir katakan, belum tentu dia akan kafir selama-lamanya. 

Semoga kita sama-sama mendapat manfaat. InsyaAllah


Foto: Google Image

Sunday, October 14, 2012

Diserang

Assalamualaikum wbt..

Sapa kena serang ni...Sapa yang menyerang..??

Mulanya sejak dua, tiga malam yang lepas aku ada dengar bunyi sesuatu bergerak-gerak dalam bilik aku. Aku cuba besarkan telinga untuk cari sumber bunyi tu.

Setelah dua, tiga kali percubaan, akhirnya aku berjaya kesan sumber tu. Intipan awal dilakukan.

Rupanya ada musuh tengah rekrut bala tentera untuk melakukan serangan. Tak boleh jadi ni..sebelum aku diserang dan harta benda aku dihancurkan, baik aku bertindak.

Rancangan untuk menyerang hendap sebelum pihak musuh bertindak balas diteliti rapi. Aku beruntung kerana mendapat bantuan pembunuh professional yang sememangnya dahagakan darah.

Markas pihak musuh digempur. Komander bertugas berjaya melarikan diri. Tetapi 6 bala tentera yang masih berhingus tergamam dan kaku. Ilmu yang diturunkan masih ciput untuk digunakan bagi mempertahankan diri. Pembunuh professional terus melakukan serangan bertubi-tubi. Empat daripadanya terbunuh dalam pertempuran. Manakala dua lagi sedang disoal siasat.

Lega rasanya dapat menggagalkan rancangan pihak musuh durjana.

Hahaha..suspen tak??...cerita je lebih..

Sebenarnya...ada ibu tikus buat sarang belakang almari buku aku. Sebelum buku-buku kesayangan aku menjadi mangsa, eloklah dihapuskan ancaman tersebut. Uih ngan MakChik la bertugas sebagai pembunuh professional tu.

Lepas habih anak tikus tu dibaham dengan lahap, Uih bunyi tak henti-henti..minta tikus kat aku..mana aku nak cari tikus banyak-banyak. Cari sendiri la..ko kan kucing.

Anak tikus tu dah tumbuh bulu, tapi mata dia tak buka lagi.


Lebih kurang gini la rupa diaekor

Soal siasat sedang berlangsung

Takda masa nak bermesra macam ni


Foto: Google Image



Tuesday, October 9, 2012

Raya Hari tu

Assalamualaikum wbt..

Syawal dah habis, aku baru nak post pasal raya. Haaha. Masa raya kak aku bawa balik kamera dia. So aku pun mengambil kesempatan ambik gambar budak-budak oren kat rumah. Yang tak oren pun ada jugak.

 Tam dan Cak

Dari kiri: Uih, Baq, MakChik
 




Dari kiri: MakChik, Baq, Uih
 





Yang lain tido baik je, Baq je tido buas sikit. 

Masa raya kedua, kaklang menyapu kat dapur. Pastu dia panggil aku suruh tengok apa dia jumpa. Jeng-jeng..kulit ular, kat bawah almari kat dapur. Berdasarkan saiz kulit, ular tu dikira boleh tahan besar. Kulit ni dipercayai kepunyaan ular senduk, sebab dia je selalu masuk rumah orang time hujan. 

Sila layan Cak yang keja nak main ngan kulit ular tu. 
 



Rasanya setiap pemilik kucing ada post pasal penunggu kuih raya. Kat rumah pun tak terkecuali. Budak gemuk ni takda keje lain, tido ja. Meja tu memang port dia tido. So walau hari raya, ada kuih raya pun dia tak kisah asal boleh tido. 
 
Baq. gambar jauh
 
Dekat sikit
 
Tambah cahaya sikit

Foto: Koleksi Peribadi


Monday, October 8, 2012

Buku Baru

Assalamualaikum wbt

Perrghh lama gila aku tak update blog ni. Sejak sebelum raya hari tu. Al maklum la bil BB tak dibayar.
Masa cuti hari Malaysia yang lepas, aku ngan family pi bercuti rumah sepupu ayah aku kat Songkhla, Thailand.

Dekat dengan laut. Best la pergi berenang, walaupun aku tau froggy style je. Balik dari Thai, aku ngan mak ikut k.lang pi rumah dia kat KL.

Aku seronok sebab nak pi MPH Mid Valley, memborong buku. Borong la sangat.

Aku beli 2 buah buku John Grisham dan sebuah buku hadis.




pastu balik rumah aku beli lagi satu buku



Meemang aku suka membaca kan. Tak dapat dinafikan lagi. Haha..

Foto: Google Image

Ok..nanti aku update lagi.