Tuesday, November 13, 2012

Berehat Seketika

Assalamualaikum wbt

Dengan tidak rela aku terpaksa berehat sebentar dari online atau dengan lebih tepat dari menggunakan laptop. Laptop aku mengalami kerosakkan skrin tahap tak leh nak tengok apa-apa dah. Sementara aku kumpul modal nak bawa gi repair, maka aku akan deactivate seketika.

Sekian.

Terima kasih


Foto: Google Image

Friday, November 2, 2012

Aku dan Kenangan 7

Assalamualaikum wbt

Tadi masa tolong mak aku mesin kelapa, aku teringat pasal satu kenangan ni. Dan aku nak kongsi la dengan sapa-sapa yang sudi baca.

Masa aku kecik-kecik dulu, umur 6 tahun, aku dok rumah ja. Masa tu budak-budak lain pegi tadika, Pasti dan kawasan-kawasan yang sama jenis dengannya. Aku belajar kat rumah ja. Ayah aku yang ajar. Dia beli buku latihan kosong dan ajar macam mana cikgu kat sekolah ajar. Cuma suasananya lebih santai, dia bagi kerja suruh aku buat, pastu dia pegi la buat keje lain, nanti dia datang check.

Lepas tu, pada tahun 1995 aku masuk darjah satu. Masa mula-mula belajar tu, cikgu ada buat test cikit la, nak tengok budak-budak ni pandai ABC atau tak.

Sejujurnya masa tu aku tak tau susunan ABC yang betul. Cikgu suruh semua berdiri kat depan kelas, dia akan tanya soalan pasal ABC, sapa boleh jawap boleh la duduk.

Kebanyakkan budak-budak excited nak jawap. Korang boleh bayangkan macam mana budak-budak bila excited nak jawap soalan cikgu. (sebab diaorang tau jawapan dia). Haha.

Aku, dari dulu sampai sekarang, tak suka nak berebut-rebut ni. Aku biar je diaorang lompat-lompat angkat tangan nak jawap. Sampai la tinggal lebih kurang 10 orang.

Cikgu darjah satu aku masa tu nama cikgu Putih binti Khamis. Ni nama betul tau. Sekarang ni pun dia ada lagi mengajar kat sekolah rendah tu. Dia tulis ni kat papan hitam dan tanya aku ni huruf apa..?

Berapi beb. Hehe. aku jawap huruf M.


Pastu dia tulis lagi satu huruf dan suruh aku jawap.

Aku jawap huruf M.

Masa tu aku tak tau apa beza 2 huruf ni. Cikgu tanya banyak kali dan jawapan aku tetap sama. Jeng..jeng..aku kena tampar. Terkejut la aku. Tapi takda la kuat, tak sakit pun. Sekarang aku tak marah pun kat cikgu tu, cuma aku tertanya-tanya perlu ka aku ditampar sebab tak tau huruf M dan N.

Haha. Tu la kenangan masa darjah satu dulu. Sekarang aku dah pandai ABC. Tambah pulak ada lagu hindustan pasal ABc tu. Dari citer apa ntah. 

Sekian. Terima kasih.

http://nazirah-pieceofmind.blogspot.com/2012/07/aku-dan-kenangan-6.html

Foto: Google Image

Thursday, November 1, 2012

Merempit

Assalamualaikum wbt

2 hari yang lepas aku pi Jitra, pi tengok wayang. Citer Hotel Transylvania. Sebagai peminat kartun animation yang tegar, maka wajiblah aku membawa diri pergi menonton.

Aku sampai sana pukul 12 lebih, so tak sempat la nak masuk tayangan pukul 12 tu. Aku ambik tayangan kedua, pukul 1.40. Sementara tunggu nak sampai masa tu, aku pun menapak la Jitra Mall 3 tingkat tu. Dah macam inspection inspector. Semua barang aku belek.

Durasi citer tu 1 jam setengah. Bila keluar nak balik tu, awan dah mula gelap. Aku pun dengan semangat waja mula merempit sorang-sorang sebab nak lari dari awan gelap tu.

Aku tak tau berapa laju aku bawa sebab meter moto tu rosak, yang pasti memang laju. Halangannya adalah angin yang bertiup kencang dari arah sisi. Maka aku yang comel tengah rempit ni asyik ditolak ke tepi. Terpaksa mengurangkan kelajuan. Kurang sikit je.

Setengah dari perjalanan tu dah berjaya. Tinggal lagi setengah. Aku belok ke masuk jalan kampung, hujan dah mula turun. Takda mukadimah renyai-renyai dah. Terus lebat je. Aku ni bila dah basah jadi malas nak berhenti, so aku terus je rempit dalam hujan yang lebat tu. Pedih tangan.

Sebab takda kilat tu aku tak kisah main hujan. Masa mandi tak rasmi tu aku ada la selisih dengan beberapa ekor lembu yang ditambat kat tepi sungai.

Aku kesian kat diaekor, mesti diaekor sejuk kena hujan lebat, ngan angin kuat lagi. Tuan diaekor takda pun datang ambik. Berapa lama la diaekor kena mandi hujan tu.

Perasaan bawa moto laju-laju sebab tak nak kena hujan tu memang best. Macam berlumba je. Tapi orang panggil berlumba ka kalo sorang-sorang je. haha..

Gambar hiasan



Tu je nak update. Takda apa sangat pun.

Foto: Google Image