Wednesday, May 22, 2013

Ce Jawap Jap..

Assalamualaikum wbt

Aku ada satu soalan yang bermain-main di fikiran. Korang mesti pernah dengar kan kata-kata yang mendakwa jika mata kiri bergerak-gerak maknanya kita akan menangis, dan jika mata kanan yang bergerak-gerak, kita akan tengok benda yang membahagiakan atau jumpa orang yang dirindui.

Jadi, aku nak tanya kalau korang tau mana-mana dalil atau fakta yang menyokong dakwaan ni. Atau ianya sekadar mitos, kebetulan atau sekadar cakap orang tua-tua.

Minggu lepas mata kiri aku bergerak-gerak, tapi takda pulak aku menangis atau nampak benda yang menyedihkan. Pastu 2,3 hari ni mata kanan pulak yang bergerak-gerak. Benda yang menggembirakan yang aku perasan adalah kucing aku beranak pagi tadi. Tapi betul-betul ke kebetulan, sebab aku memang tau dia mengandung dan akan beranak.

Sama kan dengan kes gatal tapak tangan.

Apa kata korang pikir sama-sama ngan aku pasal perkara ni.

Pada yang ada info kukuh tu boleh la kongsi ngan aku.


Sekian.

Saturday, May 11, 2013

Larik.....

Assalamualaikum wbt

Apa habaq korang hari ni? Harap sihat-sihat la ye.

Korang dah bersenam ke pagi ni? Hari ni kan hari sabtu, cuti..elok la luangkan masa untuk beriadah. Cewahhh

Pagi ni anak-anak kucing aku dah puas bersenam. Berlari sampai tak cukup tanah. Perut dah isi, apa lagi..tenaga membuak-buak la. Habis dihambatnye anak ayam mak aku.

Pagi-pagi dengar la mak aku bertempik larang diaekor jangan sakat anak ayam tu. Tak dipedulinya. Kecuali mak aku ada dekat, baru la nak berlakon alim-alim kucing.

Bagi la kucing anda bersenam untuk kecergasan mereka. Tuan tengok je takpa.



Foto: Google Image







Wednesday, May 8, 2013

Tikus Bersepah

Assalamualaikum wbt

Sebelum ni aku tulis pasal ular kan. Hari ni nak tulis pasal tikus pulak.

Bulan lepas aku ada pergi karnival kerjaya kat KL. Aku pergi konvoi 4 biji kereta ngan budak-budak yang satu kursus GCAP sekali tu. 3 hari 2 malam gak kat sana. Kami stay rumah kak aku. hehe..dah jimat kos penginapan di situ.

Aku pendekkan cerita supaya tak meyimpang dari tajuk. Hari nak balik tu singgah la kat IKEA Damansara (kalo aku tak silap la). Sebab tuan punya kereta tu mengidam nak makan meatballs. Kami penumpang-penumpang ni ikut je la.

Mak pesan suruh beli pembuka tin. Pusing-pusing aku jumpa roller.


Bagus benda ni. Bagi orang yang bela kucing macam aku, roller ni sangat berguna dan membantu.. Korang tau la perangai kucing macam mana. Sangat suka melepak atas baju orang. Kebanyakkan baju hitam aku ada bulu diaekor. Jadi benda ni dah memudahkan aku menyingkirkan bulu-bulu yang tak dijemput tu. 

Aku beli sekali ngan refill dia. Dah macam air pulak. Hehe. Sebenarnya roller tu boleh digunakan layer-by-layer.

Okay, perjalanan diteruskan. Sampai kat bahagian barang budak-budak. Toleh-toleh aku ternampak tikus ni.


Comel kan. Yang aku nampak tu ada kaler kelabu dan putih. Aku pilih yang kaler kelabu sekor. Sebelum ni aku dah pernah beli patung tikus, tapi takda sapa pun yang main. Jadi aku malas la nak beli banyak walaupun kat rumah ada 3 ekor kanak-kanak.

Balik je aku terus bagi kat Nyet, Apong dan Putih. Wahhh..berebut la pulak. Kesian pulak aku tengok. Bila sekor main, yang lagi dua tengok je ngan muka sayu. Adehh.

Bila kak aku balik KL, aku suruh dia beli lagi sekor. Dia pun beli kaler kelabu jugak. Yang putih tu takut cepat kotor nanti. 

Sekarang dah ada 2 ekor la tikus kat rumah. Merata-rata la diaekor tinggal lepas main. Jap kat tengah rumah, jap kat tangga, kat dapur, bawah almari dan merata lagi. 

Aku puas hati la beli sebab tikus tu tahan lasak. Dah kena gigit, tendang, dan tarik pun tak terjejas. Langsung tak koyak. Sesuai untuk kucing korang nak main. 

Kadang-kadang tu diaekor rasa lapar masa tengah main, diaekor akan gunggung (gigit dan bawa) tikus ke dapur dan letak sebelah pinggan diaekor. Makan-makan sampai kenyang pastu ambik balik tikus tu bawa ke ruang tamu. Sungguh bijak kucing aku. 

Menghiburkan tengok telatah diaekor. Memang hilang tekanan melayan diaekor.

Selamat menbeli la pada yang berminat. Tak mahal RM4.90 je. Sila berkunjung ke IKEA berhampiran ye. 


Foto: Google Image



Monday, May 6, 2013

Pengundi Hantu

Assalamualaikum wbt

Setiap kali ada pilihan raya, ada la kedengaran pasal pengundi hantu ni. Dakwaan yang sangat tak logik bagi aku.

Bagi yang layak mengundi, tak kira ni kali pertama ka kali keberapa ka, mesti korang tau susun atur dalam bilik mengundi tu macam mana kan.

Ada 3 orang yang dilantik bagi check nama, sapu dakwat dan bagi kertas undi. Waktu ni dah ada orang check kad pengenalan korang tu. Sama ada korang ni bangla ke orang nepal ke apa.

Pastu setiap bilik mengundi ada 2 wakil dari setiap parti.

So macam mana boleh ada pengundi hantu yang kononnya warga asing boleh lepas masuk mengundi?

Wakil dari parti tu tak nampak ke? Nape takda bantahan pun dari polling agent? Nape bising2 kat luar je?

Lepas tu masa kira undi pun ada wakil dari setiap parti. Kalau tak puas hati boleh minta kira semula sampai betul-betul puas hati. Nape ada juga dakwaan penipuan?

Fitrah manusia tak pernah puas.

Dan memang manusia lebih cepat dan mudah percaya pada benda jahat.

Sekali buat jahat ingat sampai bila-bila.

This is my piece of mind.

Suka baca, tak suka blah.

Friday, May 3, 2013

Rugi....rugi

Assalamualaikum wbt...

Apa la yang aku rasa rugi sangat ni?

Dari pagi sampai tengah hari aku takda di rumah hari ni. Pukul 1.40 baru balik, lepas makan nasi, check email (konon), pastu tido. Sila jangan ikut perangai tak senonoh ini.

Dah tido tengah hari, perut kenyang, sejuk lak kena kipas, haruslah tido dengan nyenyak sekali.

Bila dah bangun, mengadap Allah dulu. Pastu mengadap kucing-kucing mengada.

Agak petang sikit, keluar ambik angin kat luar. Sembang-sembang. Pastu mak bangun dan berjalan menuju ke jalan raya (jalan kampung yg berturap). Aku tengok je la.

Sambil jalan, mak aku kata "Jom  pi tengok ulaq".

Dengan serta-merta aku ikut mak pi jalan. Kepantasan respon aku menyamai respon kucing bila korang goncang balang berisi biskut diaekor.

Aku:  ulaq apa?
Mak: ulaq senduk la. ayah tibai pagi tadi.
Aku:  jumpa tang mana?
Mak: kat dapuq kayu yang kita duduk kemarin masa dok cabut bulu dan layoq ayam.
Aku:  besaq dak?
Mak: tak tau, ayah kata besaq la jugak.

Kami pun sampai la kat tepi jalan (macam jauh je perjalanan, padahal depan rumah). Kat longgok sampah tu ada la bangkai sang senduk.

Haruslah aku peminat ulaq ni nak tengok saja. Aku ambik kayu dan angkat badan ulaq tu.

PERRRGGHH!! besaq beb. Ni la ulaq senduk paling besaq yang aku tengok kat kawasan rumah. Ruginye rasa aku takdak masa kejadian pukul-memukul tu (macam la ulaq tu balas balik).

Biasanya ulaq senduk yang berkeliaran (konon macam kucing) kat kawasan kampung ni warna hitam berkilat. Tapi yang ayah aku tibai tu kaler kelabu. Tengok macam dah veteran ular tu. Statement kalah veterina. Beratnya juga boleh tahan. Aku tak pandai agak kalau bab berat ni. Dalam 2 - 4 kg kot.

Wajib tampal gambar ular yang digoogle

p/s: banyak pulak kurungan ( ) dalam post ni.

Foto: Google Image


Wednesday, May 1, 2013

Budak Menyibuk

Assalamualaikum wbt..

 Rajin pulak aku update hari ni. Ni nak cerita pasal kucing jantan sekor kat rumah ni. Yang nama Uih tu. Kat sini ada gambaq kucing aku.

Budak Uih ni peelnya tersangat la manja. Tak boleh panggil atau tegur dia, nanti dia mula buat perangai ngada. Dia suka tido atas kerusi.

Kalau dia dah ada atas kerusi tu tak payah la korang penat-penat suruh dia turun. Tak bergerak langsung jawapnya.

Malam-malam aku online kat ruang tamu. Aku rapatkan meja ngan kusyen. Tadi lepas Isya' mak panggil makan nasi. So aku tinggalkan la kusyen tu sebentar.

Bila datang balik, dah tak boleh duduk dah. Aku kena duduk kat lantai. Sebab ada budak ni..


Budak ni kalo tido dalam rumah memang macam gini gayanya. Pusing sana sini. 


Gaya wajib kuak lentang. 

Bila aku kacau, dia pun bangun buat muka seposen.


Aku tengah menaip ni pun dia sibuk bergumpal atas riba. Sambil tangan urut-urut paha aku.

Gambar blur, guna webcam je.


Foto: Aku punya



Bola Telur

Assalamualaikum wbt

Korang penah dengar tak atau tahu pasal bola telur ?

Apa yang aku nak sampaikan adalah kisah telur yang dijadikan bola oleh kucing aku.

Kat rumah ni ada tiga ekor anak kucing. Hari ni genap umur diaekor 4 bulan. Nama diaekor adalah Putih, Apong dan Nyet. Pagi tadi lebih kurang pukul 9, aku ngan mak duduk kat depan TV sambil sarapan. Pastu dengar la bunyi sesuatu kat dapur.

Mak suruh aku pegi jenguk. Kat dapur ada sebakul telur. Mak letak kat lantai je sebab dia suka buat keje sambil bersila.

Ni contoh je

Dalam bakul tu ada la 6, 7 biji telur. Bila aku jenguk, rasa nak gelak pun ada. Aku cepat-cepat suruh mak mai tengok sendiri.

Telur-telur dalam bakul tu dah berselerak kat lantai dengan 2 ekor si kecik tu tengah main-main. Diaekor ingat tu bola agaknya. Mujur takda yang pecah, cuma retak sikit je.

Terus mak aku membebel sambil tangkap Apong dan Nyet. Dia peluk-peluk geram diaekor tu. Dia marah-marah sayang sebab diaekor terlebih pandai.

Setiap masa ada je keje diaekor yang tak senonoh. Saja je nak bagi mak aku berleter. 


Foto: Google Image 



Am I to You ??


Photo: Google Image

It's Over

Assalamualaikum wbt

A dedication to someone.

We've been friend for almost four years. I care, I worried, I love about you. We shared problems. You seek me for advice. You kept me company when I'm bored.

We shared sweet and sour. I gave you my best to make you smile. You always reminded me when I'm lost. All I can remember is the sweetness  of you.

There are so much memories for all the years.

But..it's all over..when you have someone special, you fall in love.

I took the blame for all arguments you had. I'm the third party. The burden and barrier to your happiness. It seems very easy for you to asked me to stop looking for you after this.

For all time, I pray to Allah to bless me with a strong memory. But now, I wish I could just erase you from my mind. Like a computer does.

Is it a normal thing to left your friend for your love? Whatever your answer is...

All I can do is to pray for your happiness.


Gonna start new day without you. 


Photo: Google Image