Monday, February 24, 2014

Aku Pernah Terseksa

Assalamualaikum wbt...

Apa habaq manusia sekalian? Sihat-sihat hendaknya. Mukadimah tak boleh panjang-panjang.

Tengok krisis air yang jadi kat Selangor, aku teringat masa aku hadapi masalah yang sama dulu. Masa zaman study kat Terengganu. (zaman tuu..macam berkurun yang lalu pulak). Back to the story. Sepanjang 4 tahun kat sana, ada la beberapa kali jadi krisis air.

Kalo sehari dua boleh tahan lagi. Lebih dari tu memang terseksa. Tak mandi aku boleh tahan, dah terpaksa kan. Tapi ngeri time darurat la. Bila perut mula mencerut, rasa nak lompat bintang je.

Bila takda air macam-macam cara diusahakan. Meronda satu kampus, redah je bangunan fakulti semata-mata nak legakan perut. Tido pun tak lena, kejap-kejap bangun check air dah ada ke belum. Segala paip bomba kena tarik.

Pernah sampai 4,5 hari takda air. Nak pegi kelas pun rasa malas. Masing-masing tengok langit mendung, berharap sangat-sangat. Lepas magrib hujan turun lebat.

Berlari la dengan baldi memasing tahan air hujan. Cepat-cepat mandi. Aku ingat lagi betapa sejuknya air hujan tu. Macam mandi air ais. Lepas mandi refill balik baldi tu.

Seksa dan perit takda air hanya orang yang pernah alami akan paham. Antara takda elektrik ngan takda air, aku rela takda elektrik.

Semoga Allah turunkan hujan dan bantu penduduk Selangor yang sedang diuji.

Sekian, terima kasih.

1 comment:

Akmall Razlan said...

Aku juga pernah mengalamai perkara yang sama.. paling hebat, pergi mandi ke blok lama.. tu je ada air..yang lain, takde..