Wednesday, March 19, 2014

Predator

Assalamualaikum wbt ...

Baru je lepas tengok NatGeo. Tengok pun 30 minit terakhir je. Episod ni citer pasal naluri kucing sebagai pemangsa.

Kucing dianggap sebagai seekor pemangsa yang berbahaya. Kehadiran species ini di kawasan tertentu telah menyebabkan populasi haiwan-haiwan kecil terancam.

Kita selalu paham yang bila kucing bawa balik binatang yang dia bunuh sebagai hadiah dia kepada kita. Mungkin ada betulnya. Tapi ia lebih kepada naluri diaekor yang suka memburu.

Ada seorang pengkaji membuat kajian mengenai tabiat ini. 750 ekor kucing telah ambik bahagian. Tuan diaekor sebenarnya. Tuan diaekor diminta untuk rekod semua binatang yang si comel-si comel ni bunuh dan bawa balik.

Seekor kucing betina nama Missy menjadi juara. Tuan dia kena senaraikan sampai 7 muka surat. Bermacam-macam jenis burung, cicak, tikus dan lain-lain. Yang paling besar adalah arnab. Dia tak makan pun. Kadang-kadang makan separuh.

Kucing aku kat rumah ni selalu tangkap tikus dan cicak. Burung tu kadang-kadang ada la. Walaupun diaekor nampak jinak, naluri untuk memburu dan cari makan sendiri tu masih ada.

Apa-apa pun, bagi aku pemangsa paling bahaya adalah MANUSIA.

Sekian.

No comments: