Tuesday, November 4, 2014

Road to MAHA 2014

Assalamualaikum wbt…

Allahhu Akbar. Lama betul aku tak kemas kini blog ni. Dah macam projek gajah putih. Gajah jugak yang salah. Okay la, entri ni dah lama aku simpan. Dah sampai tahap basi berkulat kot. Tapi aku nak letak jugak. Harap ada yang sudi baca. 

Hari Khamis yg lepas (29 Mei 2014) aku ikut ayah pi majlis perasmian Road to MAHA peringkat negeri Kedah. Ala – ala mini MAHA la. Ada yang jual makanan, pokok-pokok, dan produk pertanian. Sebelum tu korang tau tak MAHA ni apa? Hehe.. MAHA ni sebenarnya singkatan dari Malaysia Agriculture, Horticulture & Agrotourism. Diadakan setiap 2 tahun di tempat yang berlainan.

Nak senang paham, MAHA ni adalah pameran terbesar bagi sektor pertanian.  Sebab tu barang-barang yang dijual dan dipamerkan adalah berasaskan pertanian. Walaupun aku sebut pertanian, ia juga merangkumi penternakan, perladangan, industri kecil sederhana, jentera pertanian dan macam-macam lagi yang sewaktu dengannya.


Berbalik pada majlis perasmian tu, macam biasalah akan dirasmikan oleh VIP. Dan mana ada VIP yang datang awal. Kalau ikutkan aturcara majlis, perasmian akan dilakukan oleh Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Hj. Mukhriz b. Tun Mahathir. Tapi sebab beliau berada di Perak untuk bagi penghormatan terakhir kepada Almarhum Sultan Azlan Shah, maka dia hantar wakil sahaja. Wakil dia adalah YB Dato’ Dr. Ku Rahman b. Ku Ismail, Pengerusi jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna. Beliau juga merupakan Pengerusi jawatankuasa Industri dan Pelaburan negeri Kedah.

Lepas VIP bagi ucapan perasmian yang aku tak bagi perhatian tu, ada la cabutan bertuah. Cabutan ni ada 4 je untuk mengiringi majlis perasmian. Cabutan selebihnya dibuat di sebelah petang. Untuk 4 cabutan pertama ni hadiah yang disediakan adalah sebuah TV Plasma 40 inci, seekor kambing, seekor rusa dan seekor lembu. Nombor aku sipi-sipi je.

Lepas habis majlis perasmian tu aku ronda-ronda ngan ayah, tengok apa yang ada. Kebanyakkannya macam aku cakap kat atas tadi. Pusing kat bahagian haiwan pun tak banyak yang dibawa. Maklumlah pameran kecil-kecilan dan hari pertama pulak tu. Tak banyak gerai yang dibuka. Cuma ada 2 ekor kerbau, 2 ekor kambing. Arnab dan ikan laga ja banyak.  

Encik Kambing. Tak tau baka apa tanduk gulung gitu.

Taman arnab. Kanak-kanak RM1, Dewasa RM2. Boleh masuk guling-guling ngan arnab dalam tu



Sekian, terima kasih.

Foto: Hak milik sendiri.

2 comments:

Pinano said...

haha! blogging again!

Naz said...

Pinano: Hehe..hope can continue again and try to keep it going. Thanks for reading.