Monday, January 6, 2014

Pelik Aku...

Assalamualaikum wbt...

Biar aku mulakan kepelikkan ini dengan mukadimah dulu.

Aku ada sekor kucing yang tengah mengandung, nama dia Puteh. Ni dia mengandung kali kedua. Masa kali pertama dia ada anak nama Tupai. Umur dalam 3,4 bulan dah.

Alhamdulillah masa Maghrib tu Puteh pun bersalin. Mula-mula aku tak sedar pun. Yang boleh sedar tu sebab tengok Puteh bersungguh nak heret Tupai naik atas rumah.

Dia cuba gigit kat leher, nak dukung macam kucing kecik. Pada hal Tupai tu dah besar. Dia gigit telinga, kaki, tangan dan tarik Tupai supaya ikut dia.

Tupai rimas la bila mak dia buat gitu. Masa aku masuk bilik nak tengok anak Puteh yang kecik baru la Tupai ikut masuk. Baik je dia tengok adik-adik dia. Sikit tak marah. Si Puteh nampak lega bila Tupai datang jenguk.

Aku pelik kenapa dia nak sangat Tupai ikut dia. Bila Tupai keluaq dia pun keluaq tinggal anak-anak kecik tu. Bila nampak Tupai depan mata baru dia nak jaga budak-budak kecik tu. Tu pun dia akan check sama ada Tupai keluar gi mana-mana.

Tak pernah lagi ada kucing buat perangai gini. Beranak 3 ekor, tapi sekor dah mati. Oh ya..tempat beranak semestinya dalam bilik aku. Port favourite. Habis baju aku kena darah dia. Sabar je la.

1 comment:

meowwmania said...

ahaa mmg pelik tu

mgkin ibu tupai nak soh tupai jaga adik2 dia sama kot ekeke...