Monday, January 6, 2014

Ada Apa Pada Nama

Assalamualaikum wbt..

First entry untuk tahun ni. Meh kita tulis pasal nama malam ni. Selepas je kita dilahirkan kita akan diberi nama oleh ibu ayah kita. Nama tu adalah pengenalan untuk diri kita.

Bukan sebarangan nama, mak ayah selalu merujuk pada buku-buku panduan sebelum memilih nama yang sesuai untuk cahaya mata mereka.

Sedikit sebanyak nama yang diberi tu ada mempengaruhi pembentukkan identiti dan sahsiah diri.

Tapi aku bukan nak cerita pasal nama manusia,aku nak cerita pasal nama kucing aku. Boleh dikatakan semua individu yang membela hiawan peliharaan akan bagi nama pada haiwan tersebut.

Yelah kalau bela dua ekor haiwan yang sama species, mesti nak bezakan diaekor kan. Nama haiwan kesayangan ni biasa diberi berdasarkan rupa , perangai, tempat asal/dijumpai dan juga nama sempena karakter/selebriti yang tuan diaekor minat.

Kiraan terkini aku ada 8 ekor kucing. Terbaru aku ada import sekor anak kucing dari Penang. Tiga hari dok ngan aku dia masih takda nama.

Bulu dia kaler silver, ada belang sikit-sikit. Ada la ala-ala bulu serigala. Nak bagi nama serigala macam panjang pulak. Nak pendekkan jadi 'Seri' aku rasa tak berkenan.

Pikir punya pikir, aku pilih nama Musang, nak manja sikit aku panggil dia Cang. Anak kucing sebelum Cang ni aku bagi nama Tupai sebab bulu dia perang-perang macam tupai betul.

Gitu la kisahnya. Terima kasih sudi baca.

No comments: