Friday, July 13, 2012

Katak Bawah Tangga

Assalamualaikum wbt

Hai semua..nak tanya ni..ada sapa-sapa tak kat sini yang suka ular. Aku suka ular. Dari kecik lagi bila ada ular lalu kat kawasan rumah je aku ikut sampai tak leh nak ikut, kira sampai ular tu hilang dari pandangan la. Aku ikut bukan kejar tau. Ikut dan tengok dia bergerak.

Dulu kat rumah aku ada telaga, kadang ada ular berenang dalam tu. Aku pernah tunggu kat pokok kelapa yang condong ke arah telaga tu, bila ular tu lalu bawah pokok, aku akan cuba angkat dia dari dalam air. Masa tu aku rasa kulit ular tu kasar walaupun nampak macam lincin berkilat.

Apa hal la kan aku dok citer pasal ular malam-malam hari ni. Sebenarnya tadi, dalam pukul 9.30 lebih, mak aku keluar nak pegi kurung ikan yang aku pancing petang tadi. Aku yang nak pergi mandi saja la ikut belakang mak tu. Masa lalu kat tangga tu, aku nampak Makcik tengah perati seekor katak. Aku pun perati la sama, eh..semacam je bayang-bayang bawah tangga tu. Aku ambik lampu suluh dari tangan mak aku, suluh kat tangga..tadaaa..ular senduk tengah baham katak.

Mak aku takut ngan ular sebenarnya. Dia tempik panggil ayah aku, tapi ayah aku tak dengar. Bila ayah aku keluar, sempat pulak diaorang bertengkar. Hadoi..Mak marah sebab ayah lambat respon, ayah marah sebab mak bising. Orang panik la katakan. Hehe.

Ular tu menyorok kat celah guni baja yang ayah aku susun kat bawah rumah. Ruang bawah rumah tu rendah, nak masuk kena tunduk. Ayah aku punggah baja tu satu demi satu. Aku pulak tunggu kat bawah rumah. Sebab ular tu akan terlepas lari kalo takda sapa tunggu. Berbekalkan lampu suluh dan sebatang buluh. Tunggu punya tunggu nampak ular tu cuba keluar tapi bila dia nampak aku dia pusing sembunyi semula.

Tunggu lagi. Ayah cuba takutkan dia dari hujung sebelah sana. Jalan keluar ular tu adalah menghala ke arah aku. Akhirnya ular tu pun cuba lari dan menuju ke arah aku. Aku campak lampu suluh dan pukul ular tu, bagi dia lumpuh, pastu aku campak keluar dari bawah rumah. Ayah aku tibai lagi bagi mati.

Masa mula-mula tadi mak aku dah cuba tibai, tapi tak kena sebab dia takut sebenarnya. Sebenarnya dah banyak hari nampak ular tu berkeliaran kat kawasan rumah. Tapi tak sempat nak pukul. Sekarang time hujan, air naik, lubang ular kat kawasan sawah biasanya dimasuki air, so ular akan datang ke kawasan kampung.

Selalunya bulan Mei setiap tahun ada la 3, 4 kes ular masuk rumah. Tapi sekarang ni cuaca dah tak menentu. Susah nak agak dah. Begitu la kisahnya malam ni.

Aku ada kenangan sebenarnya dengan ular senduk ni. Nanti aku cerita kat entri seterunya.

Gambar Hiasan


Foto: Google Image

3 comments:

Aidah said...

Fuuiyoo! Beraninya Naz. Kalau akak tu setakat tengok okey lagi tapi kalau bab pukul tak payahlah. Siap bye2 je lah kat ular tu. Hahaha.

meowwmania said...

isk! menakutkan.....berani la ko dik!

Naz said...

Aidah: Jangan panik je

Meowwmania: bese-bese ja