Saturday, July 7, 2012

Koleksi Buku


Assalamualaikum wbt…

Hai semua..dah makan malam ke..? Tengah mood rajin nak update ni. Pastu saja nak tulis guna tulisan Mountains of Christmas ni. Harap-harap tak menyakitkan mata sesapa la..hehe

Tadi tiba-tiba ada feeling nak jadi juru audit kejap. Audit koleksi buku yang aku kumpul selama ni. Tak sampai tahap nak buka library peribadi lagi. Tapi angan-angan tu ada.

Buku dan bahan bacaan yang aku kumpul semuanya ringan-ringan sahaja. Ringan dari segi berat dan juga pengisiannya. Tapi masih ada mesej dan nilai yang boleh dipelajari. Nak ngan taknak je.

Apa yang aku tulis ni adalah berdasarkan pandangan aku. Pandangan orang lain mesti tak sama ngan aku. Okay, berbalik pada koleksi buku tadi. Aku ada 29 buah dari 45 buah siri Doraemon. Mungkin ada yang nak ketawa, silakan..jangan tahan. Ada yang kumpul siri doraemon ni masa dia kecik2, tapi aku sekarang baru nak kumpul. Maklum la, dulu tak jatuh hati lagi. Masa kecik suka tengok kartun kat TV je. Bab pengajaran nanti aku buat entri lain.


 
Pastu aku ada 14 buah buku dari siri Mr. Mystery. Siri ni pasal sekumpulan penyiasat remaja. Macam buku-buku penyiasatan yang aku baca masa sekolah dulu, contohnya Hardy Boys, Nancy Drew, buku-buku Enid Blyton, dan macam-macam lagi. Siri Mr. Mystery ni ada satu cerita untuk satu buku. Pastu ada siri Mr. Midnight. Yang ni aku baru ada 8 buah je. Mr. Midnight biasanya ada 2 cerita dalam satu buku. Ceritanya lebih pendek dan simple dari Mr. Mystery. Kedua-dua siri ni ditulis oleh James Lee. Dia ni based kat Singapore. Aku mula beli siri ni dari harge RM9.90 sebuah sampai dah jadi RM11.90 sekarang ni. Buku ni level budak-budak sebenarnya. Tapi aku peduli apa. Bagus baca buku ni sebab dia guna simple English. So, kalo ada yang nak improve English korang secara santai tak salah kalo nak baca buku budak-budak pun.




Seterusnya, aku ada lebih dari 50 buah majalah Ujang. Majalah ni dah lama bertapak di Malaysia, sejak aku kecik lagi. Dulu abang aku suka kumpul majalah Apo?, dua-dua majalah ni dikeluarkan oleh satu company yang sama. Tapi bagi aku kartun dalam majalah Ujang lebih cantik dan lebih lawak dari kartun kat majalah Apo? Dah sempit almari aku dengan majalah Ujang ni.
Dulu RM 4.50, sekarang dah RM 5.90


Selain yang aku tulis kat atas tu, aku ada gak beli bahan bacaan lain. Majalah Solusi pun ada, lebih kurang 10 buah, buku-buku agama dan motivasi. Novel ada 4, 5 buah. Macam aku tulis kat entri sebelum ni, aku lebih suka novel English.

Aku pun tak tahu dah berapa buah buku aku baca. Dari sekolah rendah sampai sekarang. Beribu kot. Agaknya la Aku senarai ni yang aku beli. Yang pinjam kat library tak pernah kira pulak.. Walau pun banyak membaca, Alhamdulillah mata aku masih elok. Aku takda masalah rabun atau masalah mata yang lain.

Walaupun aku senarai banyak bahan bacaan yang santai dan ringan, tak bermakna aku tak baca bahan ilmiah. Kalo tak takda la sampai boleh ambik degree..ye tak..?  

Macam dah panjang entri ni..aku berhenti dulu. Terima kasih kerana singgah baca.

FotoL Google Image





                                                                                           

6 comments:

Nadhirah Ahmad said...

Spjg hdup sy sy hnya mmliki sebuah mjlh ujang, tupun sbb atok tslp beli. Suruh di beli asuh sbnrnya

m4rilyn said...

kita tak gelak sebab ada buku yang d'sebut mmg kita baca.

Naz said...

Nadhirah: heehe..atok nk suruh relaxkan otak baca majalah ujang la tu

m4rilyn: bagus..best kan

IntaNBerliaN said...

komik doraemon tu pun akak ada jugak kumpul dulu tau.. best baca.. hihii

Pernille said...

Thanks a lot for your sweet comment in my blog:-)
have a lovely week:-)
Hugs from Pernille

Liza Razak said...

dulu saya suka kumpul komik doraemon dan enid blyton..sampai sekarang ada lagi :)

Long Sarah Meninggal Dunia

Assalamualaikum wbt ... Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku ke...