Tuesday, August 9, 2011

Mercun

Assalamualaikum wbt..

Sementara menunggu masa nak pi bazar Ramadhan, aku nak tulis sikit pasal mercun dan hari raya (hari raya memang lambat lagi). Hari ni dah masuk hari ke-9 umat Islam berpuasa. Bila sebut pasal puasa mesti sebut pasal raya, dan bila sebuut pasal raya, mesti sebut pasal mercun.

Haa. Mercun ni adalah sejenis bahan letupan sebenarnya. Orang cukup suka main mercun masa bulan posa. Nak sambut raya kononnya. Bukan budak-budak je, orang dewasa pun sama. Aku pun suka gak main mercun.

Ada macam-macam jenis mercun yang dijual di pasaran gelap (gelap sebab tak diluluskan oleh kerajaan). Walaupun diharamkan, tetap ada gak kat pasaran. Ada mercun bola, naga, roket, lebah, katak, papan, dan macam-macam lagi. Pendek kata memang meriah la kalau boleh main mercun ni. Setakat bunga api lidi tu tak pandang la. Bunga api yang besar kotak bateri keta tu baru puas. Sedia duit je, macam-macam boleh dapat.

Bila main mercun ni, tak sah la kalau tak ada berita pasal putus jari, melecur, buta dan rumah terbakar. Aku nak fokus kat kecederaan yang dirasai oleh pemain-pemain mercun amatur (budak-budak). Tak tau la macam mana diorang main sampai boleh putus jari. Mesti kes tak sempat nak baling kan. Tak pun kes terlebih pandai nak ubahsuai sendiri.


Mercun bola. Kuat bunyi dia. Nak lagi kuat, baling dalam air.

Mercun ni best main kalau kena gayanya. Tapi kalau silap sikit, merana sampai ke tua. Mana ada orang jual jari ganti kat kedai. Mula-mula nak seronok, last sekali kena pegi hospital. Sadis.

Nak salahkan sapa dalam hal ni?. Orang yang jual, atau orang yang beli. Dua-dua aku rasa. Tapi kesian lagi kat orang yang beli pastu cedera masa main. Kalau setakat tauke kena serbu dan rampas ngan polis tu tak kisah la. Rugi duit je, tak ada anggota badan yang terjejas.   

So, kalau nak jugak mercun, pandai-pandai la beringat supaya tak cedera. Pandai main, pandai jaga diri. Jangan main sampai tak sedar diri, tak ingat dunia.

(Dulu masa kecik sanggup kumpul duit nak beli mercun sendiri)

No comments: