Saturday, August 13, 2011

Tak Payah Perli La

Assalamualaikum wbt semua.

Di hari sabtu yang mendung ni nak share sikit pasal sikap beberapa makhluk bernama manusia yang tak berapa beradab.

Minggu lepas aku teman kawan-kawan yang praktikal sama ngan aku pi beli kasut raya. Disebabkan aku memang fail bab2 shopping ni, so aku just tengok, jalan2, dan pusing2 je la. Kawan-kawan aku ni geng free hair sebenarnya. Tapi disebabkan menghormati etika kerja (kononnya) diorang pun pakai la tudung bila masuk opis. Cantik je masing-masing pakai tudung. Pandai lak fesyen, putar belit sana sini.

Oleh kerana aktiviti shopping tu dilakukan sejurus selepas waktu pejabat, so diorang ni masih bertudung la masa ngah pilih kasut tu. Nak dijadikan cerita, ada la geng free hair diorang gak yang datang shopping situ. Pastu geng yang baru sampai ni, sound agak kuat la "eh pakai tudung", dia ulang banyak kali la jugak. Yang sorang lagi perli "lawa tudung baru".

Aku pun hairan la. Apa salahnya kalau kawan kau nak bertudung. Kalau taknak puji pun, kau diam je la. Tak payah nak perli. Aku tak paham la pemikiran orang macam ni. Ada lak yang memberi cadangan, "kalau nak free hair, buat je..nanti orang kata hipokrit". Mantap kan nasihat kau. Bukan kau nak bagi nasihat yang elok, mana tau sekarang dia pakai tudung kadang2 je, pastu dapat hidayah nak pakai terus.

Apa makna hipokrit ntah. Bagi aku tak salah kalau hipokrit ke arah kebaikan. Doakan diorang supaya dapat hidayah dalam 'lakonan' tu. Korang tak rela orang kutuk korang hipokrit, tapi korang rela malaikat kutuk korang bila buka aurat suka-suka.

Masing-masing dah besar, ada otak dan akal. Pandai-pandai la buat pilihan terbaik untuk diri sendiri.



Perubahan kecil yang berterusan ke arah kebaikan adalah lebih terpuji dari perubahan besar yang mendadak yang sementara.

Just a piece of my view.

[foto dari google image]

No comments:

Long Sarah Meninggal Dunia

Assalamualaikum wbt ... Lepas maghrib semalam, terima panggilan dari pak sedara. Dia bagitau jiran dekat rumah dia meninggal dunia. Aku ke...