Tuesday, May 15, 2012

Tikus

Assalamualaikum wbt...

Tengok tajuk entri tu..ntah mimpi apa tiba-tiba buat entri pasal tikus.Hahaha

Macam ni, petang tadi aku terbaca satu artikel yang ditampal di dinding asrama. Artikel promosi barang, yang ditampal secara tidak sah sebab takda cop kelulusan HEPA. Memang la takda, baik sangat ka HEPA tu nak luluskan iklan-iklan macam tu. Ok, abaikan bab tu.

Sambung pasal tikus, aku baca, baca, baca isi artikel/iklan tu. Bahagian yang buat aku terpaku, terkedu dan membisu (cewahh), adalah bila ada satu ayat tu ditulis "Tikus bertelur".

Eh...sejak bila tikus bertelur ?? Ikut pemahaman aku baca iklan tu macam dia rujuk kepada proses pembiakan tikus, bukan ciri-ciri tikus jantan yang sememangnya ada "telur". Rasa macam dah pandai bab sains masa sekolah rendah dulu.

Apa-apa pun aku  google la nak sahihkan kenyataan tu. Sokongan pertama yang aku jumpa adalah buku skrap budak darjah empat, yang bertajuk "Buku Skrap Haiwan". Dalam tu dia tunjuk gambar haiwan, cara pembiakan dan jenis haiwan apa (herbivor, karnivor atau omnivor). Pastu ada gambar tikus kaler putih, cara pembiakan - melahirkan anak, dan sejenis haiwan omnivor.

Sokongan kedua, artikel dari universiti mana ntah, aku baca ekstrak dia je, ditulis - tikus mampu melahirkan lebih kurang 12 ekor anak.

Tengok, mana ada tikus bertelur macam ayam. Kat mana la orang tu dapat info tikus bertelur. Hadoi..

Ibu Tikus: "Penat tau aku beranakkan budak-budak ni."


 Cian ibu tikus tu. Hehehe

Foto: Google Image

13 comments:

Nadhirah Ahmad said...

Prnh bedah tikus dan kt dlm tu ad anak.. Dlm tebuni. Air ketuban die sejuk2 gtu

Naz said...

Nadhirah: Oit..tak sempat anak2 tikus tu nak melihat dunia...

meowwmania said...

alamakkk!!

kite segan la nak tgk gmbr tikus tuh *larikkk*

Ayuni said...

iklan pad kn....

m4rilyn said...

tikus beranak laaaaaa. banyak lak tu

*abang2 kita panggil tikus...*

IntaNBerliaN said...

oh tidakkkkkkkk akak tgh mkn, bc2 entry smpai bwh, ada gambo tikus... huwaaaaaaaaaaa

Naz said...

Meowwmania: Nape nak segan ngn tikus..? hehehe

Ayuni: Hehehe

m4rilyn: species subur la katakan

IntanBerlian: Hehehe..moral:jgn makan sambil blogwalking..hehe..maap le

Aidah said...

Camana diorang ni promosi barang. Dalam iklan je dah menipu. Mana ada tikus bertelur. Yang nak ditipu student pulak. Silap alamatlah tu. Hihihi.

Naz said...

Aidah: entahlah kak..info tak betul..xtau sumber dia dari mana

UniMeOw said...

tikus btelur??!!!hahahaha...

iklan pe yg cte sal tkus ni...mmg ptot pon xde kelulusan

Naz said...

UniMeow: nk promote brang mcm tu la.

SumeSakan said...

hahahahah ada meh tikus bertelur...?selama nih dengar tikus beranak je...kekekekeke

Naz said...

Sume Sakan: hehe..ada..tikus jantan